Daagjes vrij :) - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Daagjes vrij :) - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Daagjes vrij :)

Blijf op de hoogte en volg Tessa

01 April 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Ahoj :)

We waren gebleven bij vorige week vrijdag. Behalve school kan ik me niet veel meer herinneren.

Zaterdagmiddag en avond heb ik een heerlijk dagje gehad met 5 uitwisselingsstudenten. In de stad gelopen, gepraat, lekker gegeten en wat gedronken. Heerlijk dagje met geweldige mensen <3 Daarna bleven Duitsland en Amerika hier slapen :)

Zondag lekker uitgeslapen en toen mn vriendinnen weer weg waren was de rest van de dag besteed aan huiswerk en leren, moet ook gebeuren..

Maandag weer dagje school gehad. En een presentatie gegeven over 'Antoni van Leeuwenhoek' bij biologie. En met een grote stap, in het helemaal Tsjechisch heb ik gepraat :D Toch wel leuk, na de vorige presentaties alleen maar een paar woorden (zoals jaartallen) en een PowerPoint in het tsjechts. Na school ging ik door naar mn vorige familie. Weer een nieuw liedje op de piano geleerd, gepraat, spelletjes gespeeld, gegeten en een film gekeken. Was weer gezellig like always :D

Dinsdag weer school gehad en in de middag niets bijzonders gedaan volgens mij.

Woensdag weer school en eindelijk weer paar daagjes vakanties daarna :D (jaja, ik heb geen genoeg vakantie hier) In de avond ging ik naar de stad, voor het 'verjaardagsfeestje' van een klasgenoot. Ontzettend gezellige avond gehad met mn klasgenoten en vrienden van ze :D Weer eens genoten van het uitzicht, om in de nacht, in het donker met allemaal lampen op de lege Charlesbridge naar een andere bar te lopen! Ook hebben mn klasgenoten er weer even gebruik van gemaakt dat ik nog geen volledig Tsjechisch spreek, zowel nuttige als geen nuttige dingen :D

Donderdag weer uitgeslapen en in de middag had ik met een vriendin (uitw. st. Duitsland) afgesproken in de stad. We gingen naar eht muzeum van Antonin Dvořák (vantevoren had ik ook nooit van hem gehoord, maar een hele beroemde musicant) en daarna nog lekker ergens koffie gedronken en gepraat :)

Vrijdag weer uitgeslapen en in de avond met Amerika en Duitsland naar de bioscoop naar Gambit en daarna ook nog even met Mexico ergens wat gedronken, was weer gezellig :)

Zaterdag was eigenlijk het plan om samen met mn gastgezin naar Dresden te gaan, maar het weer zat niet echt mee.. Dus besloten we maar om een andere keer te gaan en zijn we naar ergens dichtbij Praag gegaan :) Naar een kasteel een rondleiding en wijnproeven, leukste van de dag haha :) En verder niet veel.

Zondag (gister) heb ik weer een lekker dagje met mn Thaise zus gehad :D Eerst rond Prague Castel rondgelopen, wat gedronken, het oudste en grootste poppenmuzeum bezocht, gepraat, foto's gemaakt. Daarna naar de andere kant van Praag, weer eens gezond gedaan en 1,5 uur gezwommen, toen weer back naar deze kant van Praag en wat gegeten. Was weer leuk! :)

Vandaag weer uitgeslapen, lunch gehad en wat kleins van mn gastgezin voor pasen gehad :) Een Tsjechische gewoonte met Pasen is dat je een nieuw kledingsstuk moet krijgen, dus sokken gekregen en lekker chocola!
Een andere traditie in Tsjechie met pasen is het slaan met de 'Pomlázka', een soort zweepje. Helaas is deze traditie zo goed als alleen nog maar in de dorpen, en kom je dat in Praag niet meer tegen.. Maar de jongens slaan de meisjes op hun achterwerk, en de meisjes kunnen de jongens dan een shotje geven of een emmer water gooien.
Dus heel anders dan een 'normale dag' is Pasen niet geweest dit jaar ;p Nu lekker uitrusten en wat aan school doen, want morgen begint school weer..



Wat me ook is opgevallen, al langer (geen idee of ik het al gezegd heb) is hoe leuk Tsjechen Nederland vinden.. Zo goed als iedereen die ik hier heb leren kennen is positief als ik vertel dat ik uit Nederland ken, en dan verder dan het standaardplaatje van Amsterdam. De aardige mensen, de grote ramen (iets wat ik nooit heb opgemerkt, voordat ze het zeiden), de architectuur, de kanalen, de multicultuur, de taal, de landschap en gewoon alles. Ook heb ik gehoord dat zowel YFU CZ als YFU NL hard proberen om nog iemand tussen deze twee landen uit te wisselen, nu maar hopen dat nog iemand deze stap neemt :D
Ook heb ik Nederland wat meer leren waarderen sinds ik er niet meer ben, en de leuke dingen eraan gezien! :)

Ook is Praag een soort eiland in Tsjechie. Praagse mensen mogen niemand buiten Praag, en mensen buiten Praag houden niet van Praagse mensen. Zo is er een jongen dit jaar nieuw in de klas, en hij komt uit Olomouc, ergens in oost-Tsjechie. Aan het begin maakten mn klasgenoten altijd grapjes dat ik Tsjechs moet leren, het Praagse Tsjechs, en niet naar mensen uit andere gebieden moeten luisteren. En ook als hij iets niet weet of 'raar' doet, komt het omdat hij uit Olomouc komt. En toen we een paar weken geleden een biologie practiucim hadden, was er een soort boter om brood mee te maken. En hij zei dat ik dat kon eten (alles proberen :D), en ze dat daar eten om rimpels te voorkomen haha. Maargoed, ben nog steeds blij om op het mooie Eiland Praag te wonen :D

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer :)

  • 08 April 2013 - 16:59

    Agnes:

    Ha Tessa,
    Beetje late reactie, maar het was weer een drukke week. eerst Paaseieren zoeken met de kleinkids, daarna logeerpartijtjes en oppassen. Opa's en oma's hebben het maar druk. Maar wel leuk druk, gelukkig.
    Jij leert Praag wel echt goed kennen. Weet je dat er in mei een YFU-reis naar Praag gaat vanuit Nederland.? Misschien kun jij ze rondleiden? Neem maar eens contact op met kantoor in Vinkeveen. Wel leuk voor jou om je gastzusje uit Nederland even te ontmoeten .
    Groeten, Agnes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 30153

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: