Uitstapjes en weinig school :) - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Uitstapjes en weinig school :) - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Uitstapjes en weinig school :)

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Mei 2013 | Duitsland, Dresden

Hallo allemaal :)

Ik ben gebleven bij begin vorige week! Op maandag kwam Thailand hierheen, hebben we gegeten en spelletje gespeeld met mn gastouders en daarna nog een hele tijd gepraat met Mind en geslapen :)
Dinsdag gingen we vroeg opstaan en naar een muziekschool toe, waar we een uitstapje hadden naar een kasteel en meertje, die bekend is van Antonin Dvořák. Daar waren we dan tussen de kleine kindjes, maar beter dan school en weten we ook hoe de Tsjechische uitstapjes geweest zouden zijn, als we hier ons hele leven gewoond hebben ;p Weer terug in Praag hebben we nog een hele tijd bij de mac Donalds gezeten en gepraat :))

Woensdag weer een normaal dagje school gehad. Wat ik in de middag gedaan heb, don't ask me.

Donderdag had ik school van 8.00 tot 8.45, net als de dagen die volgden :D Na school ging ik naar huis, met mn gastvader ergens heen, thuis piano gespeeld en in de avond naar mn piano les toe :)

Vrijdag weer naar de tandarts, aangezien draadje weer los was.. Dus school gemist omdat we maar weer een uurtje hadden. Daarna nog even thuis geweest en in de middag was het heerlijk weer! Even in de stad geweest, om een cadeautje te kopen voor Thailand, die naamdag had en daarna door naar mn vorige familie. Waar ik eerst cadeau in elkaar heb gezet (foto's van ons samen) en als avondeten hadden we verschillende Tsjechische gerechten! En daarna zingen, cadeautjes uitpakken, praten, een film kijken en slapen. Weer leuk avondje gehad :D

Zaterdag ging ik vroeg opstaan en bracht mn gastmoeder me naar mn andere huis, waar ik samen met mn gastouders en zusje naar Dresden ging :) Dus na ong 2 uur in de auto waren we een paar uurtjes bij de Militair Museum, wat betekende Duits-Tsjechisch en Tsjechisch-Duits vertalen :D Daarna gingen we door naar de stad, winkeltjes gegeken, döner gegeten, koffie gedronken en rondgelopen. Was gezellig :) Daarna weer terug naar huis en ging ik vroeg slapen.

Zondag in de middag heb ik aan school gewerkt en in de avond had ik met een vriendin afgesproken en gingen we in een bar gezellig bijkletsen :)

Maandag weer kort school en daarna thuis wat aan school gedaan. Om 12 uur was ik weer terug en moest ik 4,5 uur helpen bij de mondelijke eindexamens. Wat betekende het eerste half uur 4 lokalen van water en glazen voorzien en de andere 4 uur vervelen eerste klas en af en toe dingen van de leraren afwassen..

En dinsdag na school weer aan school gewerkt en in de middag met Thailand afgesproken. Gezellig shoppen, wat eten en drinken en praten :))

Woensdag helaas het laatste korte dagje school.. Daarna naar huis gegaan en spullen gepakt en naar de mac Donalds, paar uurtjes aan presentatie voor school werken.. Daarna ging ik door naar mn vorige familie en meer eraan gewerkt. Na het eten gingen mn gastouders en ik naar de muziekschool, waar Thailand concert had. Eerst waar ze in bandje speelt en als laatste van de avond solo op de piano. Als er iemand goed speelt is zij het wel! Groot en laaang applaus en veel complimenten. Trotse ouders en zus :D Weer thuis gingen Thailand en ik vooral piano spelen, en heeft ze me geholpen :)

Vandaag (donderdag) weer aan wat langer dagje school gehad, nu in de middag zou ik aan school moeten werken, maar ben te lui ;p En zo weer op naar de piano les! En in het weekend ga ik met mn gastfamilie naar de bergen, onder andere kanoeen. En de weersverwachting is sneeuw en kou, dus dat gaat weer een avontuurlijk weekend worden ;p

Nog 5 dagen en 1 dag in Tsjechie te gaan, begint nu toch wel te komen echt.. Maar wel nog leuke plannen staan :D Met vooral nog 3 kampen en losse uitstapjes!



Wat me hier ook opvalt is hoe iedereen gekleed gaat. In Nederland ga je naar school wat je aan wilt doen. Hier gaat iedereen een stuk netter gekleed naar school. En de eindexamenkandidaten gaan in pak/jurk naar het examen toe en nu de zomer er aan komt, lopen bijna alle meisjes ook weer in jurken rond!

En waar je in Nederland voor ong 7 vakken eindexamen doet, heb je er hier 3. Ze verbazen zich alleemaal als ik al mn vakken opnoem waar ik examen in heb gedaan ;p En waar je in Nederland in rust met zn allen in de gymzaal of iets zit, is dat hier toch wel anders.. En vooral keek ik er van op dat bij de mondelijke eindexamens iedereen mag komen kijken naar je die wil, student, leraar, of zelfs gewoon iemand van de straat..

Dat was dan weer mn laatste week, bedankt voor het lezen!
En Mějte se :D

  • 23 Mei 2013 - 17:38

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Hoi Tessa,

    weer een boel beleefd, maar je hebt nog 5 WEKEN en een dag. Geniet daar nog van, hoewel we uitzien naar je terugkeer naar huis.
    En ja, voor die piano(lessen) zullen we nog wat moeten bedenken hier. Leuk dat je in Dresden bent geweest, da's nog altijd één van mijn favoriete Duitse steden, met een rijk (maar niet altijd zo mooi) verleden.

    Groetjes van ons allemaal uit Amersfoort

  • 26 Mei 2013 - 22:34

    Agnes:

    Ha Tessa,
    Nu gaat het snel, nog even en je bent weer thuis. Dus geniet nog maar even van het "vrije" leven.
    Je hebt wel een heel afwisselend uitwisselingsjaar gehad: een record aantal gastfamilies, maar ook een recordaantal uitstapjes. Iets om steeds weer met plezier op terug te kijken.
    Nog een fijne tijd daar en wie weet zie ik je nog eens in Amersfoort.
    Groeten, Agnes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 30116

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: