Topweek in Engeland!! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Topweek in Engeland!! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Topweek in Engeland!!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hallo allemaal :)

Als ik een hoogtepunt uit mn uitwisseling kan zeggen, was het wel vorige week. Wat een heerlijke week was dat! Ben nog steeds aan het nagenieten :D Maar laat ik maar van voorafaan beginnen en nog de laatste week ervoor :)

Dinsdag 30.04, terwijl iedereen in Nederland koninginnendag aan het vieren was, zat ik -heel gezellig- op school. Na school ging ik met iemand van YFU naar de theeplaats weer bijkletsen, was gezellig :) En daarna een zeer geslaagde avond gehad! Ik ging naar mn vorige gastgezin toe. Toen ik thuis kwam was mn Tsjechische zus aan het leren voor haar eindexamens en Thailand en een vriendin uit Duitsland waren samen muziek aan het spelen (viool en cello), dus ging ik lekker uitrusten en piano spelen. Daarna kwamen mn gastouders thuis en hebben we lekker gegeten. Daarna hele tijd met mn gastouders bijgepraat, een Tsjechisch sprookje met mn gastmoeder gekeken en nog tot laat opgebleven en ook nog met Thailand en Duitsland gingen we spelletjes spelen en muziek maken. Iedereen deed wel wat, dus gingen we onder andere kerst herhalen en de Tsjechische versie van Jingle Bells zingen en spelen. Super leuke avond gehad :D

Woensdagochtend gingen we met mn gastvader, Duitsland, Thailand en ik naar Prachovské Skaly, een wandeling door de bossen en leuke uitzichten. Bergklimmen gaat nooit mn hobby worden, maar gezellig was het wel. Daarna nog naar een stadje dichtbij geweest, waar een Tsjechisch sprookje opgenomen is. Daarna weer back to Prague en avondgegeten. Vervolgens weer naar de andere kant van Praag naar mn huis toe :) Geslaagde daagjes gehad!

Donderdag weer dagje school gehad en in de avond piano :)

Vrijdag had ik vrij, omdat er examens waren. Lekker uitgerust en spullen ingepakt voor London!



En dan hier het verslag van mn geweldige week in London, 4.05 - 11.05!

Op zaterdag ging ik eerst nog redelijk uitslapen en samen met mn familie lunchen voor de laatste keer komende week. Daarna gingen we met de auto naar de busplaats, iedereen doei en hallo zeggen, koffers in de bus en om 14.30 begon de lange reis naar London. Eerst ong 9 uur door Tsjechie en Duitsland, met wat pauzetjes onderweg. Ik zat samen met een jongen die vrienden is met wat klasgenoten en door toeval kwamen we aan de praat dus in de bus ook vooral gezellig gepraat, in het Tsjechs natuurlijk :) Mn engelse leraar was wel verbaasd, die kent me als niet Tsjechs sprekende, omdat we in de les alleen engels praten en nu zat ik hele verhalen te vertellen haha! En toen kwam het moment dát ik er achter kwam dát we in Nederland ipv Belgie waren, rond middernacht. Terwijl zo'n beetje iedereen sliep zat ik actief te genieten van m'n landje. Wat betekende ong. 2 uur (incl Belgie) kijken naar zo'n letterlijk elk bordje langs te weg. Heerlijk haha :) Daarna moesten we nog iets van 1,5 uur in Frankrijk, het jammere was dát ik nog steeds niet slapen kon. Bij de haven Calais aangekomen, in het midden van de nacht, gingen we met de boot naar Engeland. Hier kon ik nog steeds niet slapen (mensen sliepen gewoon op de grond onder de trap haha), dus ging ik met vrienden wat rondlopen en genieten van begin van zonsopgang vanuit het water :) Daarna weer de bus in en nog zo'n 2 uurtjes in Engeland op weg naar London, waar we rond 7 uur 's ochtends aankwamen. Ook al was de reis erg lang en heb ik niet meer dan half uurtje geslapen, wel heel erg gezellig en avontuurlijk gehad. Toch wel leuker met een hele groep in de bus dan binnen korte tijd in vliegtuig :)

Dus om 7 uur begon de dag in London. We liepen eerst door een park met uitzicht op de stad. En heeerlijk weer, ver van het tegenovergestelde van het typische Engelse weer. We liepen stukken door de stad, stukje in bootje gevaren, de brug gezien. Verder waren we ontzettend moe, dus naar alle dingen gingen we niet mee elke keer. Ook zijn we nog naar Maddam Tussoux geweest. Was ontzettend druk, maar wel leuk. Ook nog met een vriendin in de levende horror geweest en aan het einde in taxi door de geschiedenis van London. Uiteindelijk gingen we weer de bus in op weg naar een parkeerplaats, waar we rond 7 uur aankwamen en onze gastfamilies op ons wachtten. Samen met twee vriendinnen en 2 meisjes uit de eerste zitten we in een super leuk gezin, een Pakistaanse. Bij het huis aangekomen hadden we dinner en omdat we zo doodop waren gingen we meteen richting bed daarna. Wat nog een hele tijd duurde voordat 5 meisjes gedouched en alles hebben haha.

Maandag gingen we rond 7 uur opstaan, hadden we lekker ontbijt en om 8 uur waren we bij de parkeerplaats afgezet. Weer de bus in voor zo'n 2 uur. Geslapen en met mn busvriend gepraat :) Toen waren we aangekomen waar we ong 2 uurtjes hebben gewandeld langs een soort cliff. Erg mooi uitzicht en was gezellig! Als het nog iets platter was geweest voelde ik me in NL, met al het groen, de schaapjes, koetjes en de zee :) Daarna weer de bus in naar Brighton. Echt wel een hoogtepunt, heerlijke middag. Eerst met de hele groep naar Royal Pavilion en daarna met een vriendin onze vrije tijd besteed. Oa shoppen in Primark (we zijn er in 3 verschillende geweest deze week, iedereen heeft zich elke keer lekker uitgeleefd haha), door de stad lopen en nog even zitten op het strand en fotos maken. Het weer maakte ons alleen maar nog blijer :D Daarna weer afgesproken en terug naar de parkeerplaats met de bus. Thuis aangekomen hadden we avondeten en hebben we nog een hele tijd met onze gastouders gepraat :)

Dinsdag weer opstaan, omkleden en naar de parkeerplaats. Dit keer hadden we engelse 'cursus' van 9 tot half 1. We werden ingedeeld in 3 groepen. Veel geleerd hebben we niet helaas, maar wel heel gezellig gehad met vrienden :) Daarna gingen we met de bus weer naar Oxford. Met de groep gingen we een stuk door de stad lopen en we hebben het kasteel bezocht waar een deel van Harry Potter is opgenomen. Ook al ben in geen HP fan, was wel leuk om te zien :) Daarna met twee vriendinnen nog even geshopt en via toren heel Oxford bekeken. In de avond weer terug naar London en onze gastgezinnen. Weer lekker eten gehad en gepraat :) Vroeg slapen is in de mist gelopen door in onze kamer, met uiteindelijk ook de twee andere meisjes nederlands te leren. De standaarddingetjes en vooral het liedje 'Weet je wat ik wil, een opblaaskrokodil, om in de zee te drijven, tussen de lekkere wijven..' zal verlopig hun hoofd niet meer uit gaan. Leeeuke avond! :)

Woensdag weer opstaan, ontbijten, naar de parkeerplaats en naar de school. We hebben het weer gezellig gemaakt :) Daarna gingen we London en hadden we een paar uurtjes om ons te vermaken, en vooral om de musea te bezoeken. Samen met een vriendin gingen we naar het Science muzeum, naar Harrods, waar we ons een heerlijke chocola hebben gegund en naar Hyde Park, leuke foto's gemaakt. Daarna ging zij naar nog een muzeum maar ik kon echt niet meer dus heb lekker uurtje in een parkje gezeten en muziek geluisterd :) Met de bus weer naar de parkeerplaats en naar huis, waar we weer lekker gegeten hadden. Daarna gingen we xbox spelen met ons gastbroertje van 6. Ziet eruit als een schatje (was die ook!), maar wist wel precies tegen 5 grote meiden te vertellen wat we moeten doen haha. Was weer super!

Donderdag weer opgestaan, ontbijt, parkeerplaats en laatste les. Daarna weer stuk rijden, waar we naar een kasteel gingen waar de koning woont. Gezellig met een vriendin doorgelopen :) Daarna weer terug naar London en naar winkelcentrum buiten de stad. Dus nog ong 2 uurtjes geshopt! De weg naar de bus terug vinden was een groter avontuur, maar we waren uiteindelijk nog net op tijd. Thuis hadden we Pakistaans avondeten. Daarna nog tijdje gepraat en helaas moesten we op tijd echt wel spullen pakken en naar bed.

Vrijdag moesten we al om 6.30 de deur uit en afscheid nemen van onze gastfamilie. Vonden we wel jammer want we hebben een erg leuke week samen gehad. Hartstikke aardige ouders en jongens en ook dát we met zn 5en waren maakte het uiteindelijk alleen maar leuker! Who knows, misschien gaan we kwertje met zn 5en deze week herhalen :) Met de bus gingen we naar London. Daar hadden we nog dag vermaken van 8.30 tot 18.00 staan. Eerst met de hele groep door de stad wandelen, op plekken waar je uit jezelf niet ontzettend snel heen gaat. En nog de Big Ben en London Eye natuurlijk. Daarna hadden we 5 uurtjes vrije tijd. Samen met twee vriendinnen gingen we shoppen, zitten en eten, lachen, praten en rondlopen :) Laatste 2 uurtjes gingen zij naar Nationale Galerij. En ik ging lekker ergens zitten en muziek luisteren en uitrusten. Daarna begon weer de lange reis terug naar Praag. Ongeveer 2 uurtjes rijden in Engeland en toen gingen we met de trein terug naar Frankrijk. Trein de bus in en het duurde maar een half uur. Die boot van de heenweg was toch wel een stuk leuker, en dat het sneller ging vonden we allemaal ook niet leuk! In Frankrijk gingen we een film kijken en tijdens dat heb ik iig eventjes geslapen. Daarna sliep iedereen en was ik als bijna enige wakker, rijdend door Frankrijk, Belgie en Nederland :) Aan het begin van Duitsland in het midden van de nacht gingen we pauze houden. Het meisje waar ik samen mee heb leren skieen op skikamp kon ook niet slapen, dus hebebn we plekken geruild en samen de rest van de nacht doorstaan :) Hoe we met het skikamp awkward half engels, half tsjechisch hebben gepraat nu alleen maar Tsjechisch, leuk leuk! Toen het licht was was er eindelijk weer leven in de bus en gingen we ontbijten in Tsjechie onderweg. Rond 12 uur waren we helaas alweer in Praag, de week zat er op :( Dus naar huis gegaan, gelunched, foto's uitgezocht, uitgerust en verhalen aan mn familie verteld!

Wat een heerlijke week was dat. Super geluk gehad met het heerlijke weer. Een leuk programma, genoeg dingen gezien met de groep, genoeg vrije tijd gehad om te doen wat we wouden met vrienden. Leuke plaatsen bezocht. En wat ik misschien nog wel het leukste van alles vond; het Tsjechisch praten!
Ik had verwacht dat op z'n minst de leraren Engels zouden praatten, maar dat was niet het geval. Zo'n beetje alles wat ze uitlegden gebeurde in het Tsjechisch, en het leuke was dat ik het nog begreep ook! :) Ook de leerlingen uit de 1e en 2e klas kennen me van de YFU presentatie lang geleden als niet Tsjechisch sprekende, en nu spraken we Tsjechisch samen! De 3e klassers kennen me van verhalen als niet Tsjechisch sprekende, en nu spraken we Tsjechisch! Mn engelse leraar wist niet dat ik Tsjechisch sprak, die vond het ook erg leuk om te horen! Van iedereen complimenten gekregen hoe ik dat zo snel geleerd heb, omdat het echt geen makkelijke taal is. Maakte mn week alleen maar meer compleet haha :)
En mn vrienden Nederlands leren, was leuk! Toen ik dat zo hoorde begrijp ik wel waarom ze zo blij zijn dat ik Tsjechisch spreek ;p

En nooit gedacht dat Engeland zoveel op Nederland lijkt. Het platte land (vergeleken Tsjechie dan), het groene, de tulpen, de geur van het groen en nog meer :D
En niemand wou meer terug naar Praag, iedereen was verliefd op London en wou er het liefst studeren. Ik had ook nog wel wat langer willen blijven, maar terug in Praag vind ik het ook niet erg :)

Al met al, dus een geweldige week gehad! Zal het niet snel vergeten <3


Gister (zondag) vooral wat aan school gedaan. En vandaag dagje school gehad. Klasgenoten van onze avonturen in Engeland laten genieten, terwijl zij op school zaten. En mn vrienden die het liedje nog steeds zingen :D

Vanavond komt Thailand hier slapen en morgen hebben we samen met de muziekschool een uitstapje :)

Nog maar 6,5 weken te gaan, en nóg meer uitstapjes te gaan (jaja, mn hele jaar bestaat uit uitstapjes, I like :D)!

Bedankt voor het lezen :)

Tessa

  • 13 Mei 2013 - 20:06

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Ha die Tessa,

    ongelooflijk hoe snel de tijd nu gaat. En in al die maanden Tsejchië heb jij al zoveel gezien, zelfs buiten dat land. Een jaar dat je niet snel, of misschien wel nooit, zult vergeten. Vrienden gemaakt van all-over-the-world enzovoorts. Je hebt een goede keuze gemaakt voor dat jaar uitwisseling met YFU.
    Geniet nog van de laatste weken!

    papa, mama, Lisa, Martta en natuurlijk Balou en Ed (nog net zo'n terrorist als altijd)

  • 14 Mei 2013 - 00:28

    Agnes:

    Hallo Tessa,
    Geweldig, nu ook nog naar Londen geweest. Jij hebt echt een "once of a lifetime" ervaring gehad dit jaar. En zie je wel dat dat Tsjechisch goed gekomen is. geniet nog maar van de tijd die je daar nog rest.
    Liefs, Agnes.

  • 21 Mei 2013 - 01:32

    Ruud:

    Typisch Engels weer? Bestaat dat?

    Leuk hoor Tessa.

    Veel plezier nog.

    Gr.

    Ruud Jack Amber Jasmijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 30120

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: