Italie en leuke dingen :D - Reisverslag uit Alagna Valsesia, Italië van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Italie en leuke dingen :D - Reisverslag uit Alagna Valsesia, Italië van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Italie en leuke dingen :D

Blijf op de hoogte en volg Tessa

21 Maart 2013 | Italië, Alagna Valsesia

Ahoj :)

Vorige week zondag (10.03) was het dan zover, vroeg opstaan en op naar Italie! Bijna 12 uurtjes met de auto. Zoals ik al van kleins af aan gewend ben lange autoreizen dus weer lekker bij geslapen haha :) Rond 7 uur kwamen we bij ons huisje aan en gingen we spullen uit pakken, wat eten en in de avond met iedereen praten. We waren met mn gastgezin (ouders en zusje) en 8 vrienden van ze, die zo'n skivakantie al 8 jaar samen doen. En daarna slapen.

Maandag tm zaterdag zag er zon beetje elke dag hetzelfde uit. Tussen 7.30 en 8.30 opstaan (lag aan het weer hoe laat we gingen), ontbijten, met de auto een paar minuten, skispullen uit de auto, auto naar de parkeerplaats en met 2 liften (ong. half uurtje) naar de skipiste. Het begon met eerst een berg af en vervolgens hadden we de keuze uit heel veel plekken (180 km skipistes :D), rood en zwart. Eerst was de rest bang dat ze telkens op mij moeten wachten, omdat ik nog maar 1,5 maanden ski en nog maar 8 dagen heb geskied. Maar ik heb het tegendeel wel bewezen haha, samen met mn gastzusje was ik degene die onderweg een paar keer moest wachten :P Ik heb ze versteld latén staan hoe snel ik het geleerd heb :D Dit was toch wel anders skieen dan de 'heuvels' in Tsjechie (voor mij zijn het ook daar bergen). Niet met allemaal kleine heuveltjes in een paar minuutjes de berg afcrossen, weer omhoog en hetzelfde vaak herhalen, maar met nette pistes lekker naar beneden, soms stijl, soms recht, soms beetje omlaag en soms stukjes omhoog lekker genieten, wat ik wel gedaan heb tijdens het skieen :D Ook waren we vaak bijna alleen op de piste en hoefden we bijna nooit te wachten bij de lift, in Tsjechie is het net als wachten in de efteling haha. Omdat ik alleen heb geleerd hoe te overleven op skies en vervolgens zelf maar moest zien hoe het te doen (wat ik overigens goed overleefd heb) was mn techniek.. niet goed. Met 'pluh' (leuk om woorden in Tsjechs te leren en geen idee hoe het in Nederlands te zeggen, maar dát de skies niet parallel zijn maar de voorkanten naar elkaar toe) en weinig bogen recht naar beneden. Iedereen vroeg zich af hoe ik met deze techniek zo snel overleef haha :P Dus ze hebben me allemaal geholpen en nu is de 'pluh' verdwenen, nu moeten de bochten nog ipv bijna rechtdoor naar beneden, op naar de volgende keer :D Dus het lag aan de stijlte of ik mn eigen manier gebruikte en de goede techniek op steeds stijlere bergen uitproberen :) Ook hebben we zwarte bergen meegenomen! En elke dag ergens wat eten, drinken en genieten van het geweldige uitzicht! Een dag was er bijna alleen maar mist, dus veel te zien was er niet. Van dát avontuur hebben mn gastzusje en ik wel genoten! En om terug naar huis te gaan kon met de twee liften of de zwarte berg. We hebben de tweede keuze maar genomen, want lang in een kabine staan is niet veel beter :)
In de avonden gingen we zelf koken, samen met de vrienden koken of in een restaurant en daarna met zn allen zitten of energie tanken voor de volgende dag. Zondag weer een lange reis terug naar Praag.

Ik heb dus wel genoten deze week, de snelheid, de uitzichten, het weer (incl kleurtje krijgen) en het skieen oefenen :) En niet naar school gaan is ook niet verkeerd.

Deze week weer weekje school gehad. Maandag na school bij mn vorige familie geweest. Fotos en filmpjes latén zien, spelletjes gespeeld, gepraat, piano gespeeld met mn Thaise zus, 2 films gekeken en daar geslapen. Weer heerlijk dagje gehad :D

Verder veel piano geoefend en geleerd.

Vandaag na school, toen ik in de stad liep zag ik opeens bekende gezichten, een groep en 2 oude leraren van mn Nederlandse school! Die de uitwisseling hadden die ik 2 jaar geleden had, die me voor het eerst naar Tsjechie heeft gebracht, die me een indruk heeft achtergelaten, waarom ik voor Tsjechie heb gekozen :D De leraren snapten niet hoe ik hier kom haha. En toen ik Tsjechs met de Tsjechische leraar ging praten waren ze helemaal verbaasd haha :D Ik heb hier wel latén zien dát je met elke doorzetting elke taal kan leren :)
En om opeens weer Nederlands te praten is een ramp, schrijven gaat nog zonder problemen maar ik moest echt even nadenken hoe ik het moet zeggen.. Ik denk dat ik als ik terug in nederland ben automatisch Tsjechisch of Engels ga praten, dat probleem heb ik vorige week in Italie ook gehad, ipv engels ineens Tsjechisch iedereen te begroeten en bedanken ;p

In de avond weer lekker pianoles gehad, thuis gegeten en nog een hele tijd met mn gastgezin gepraat. Lekkere weekjes achter de rug :D

Deze week toen ik wat aan mn klasgenoten iets vroeg waren ze verbaasd over mn uitspraak, wat echt begint Tsjechisch te lijken en ook leraren gaven me deze week complimenten dát ik goed aan het leren ben. Leuk leuk :D Ik denk dát ze me maar vaker vakantie of uitjes moeten gunnen, gaat mn Tsjechs hard van vooruit :P

En behalve de 'R' ben ik achter gekomen dát ook de de 'V' anders is. Mn engelse leraar zei al een tijdje geleden dat ik dat anders zeg dan Tsjechen en als ik Tsjechs praat moet ik er ook aan denken om niet de ' harde' Nederlandse 'V' te zeggen.

En op school is het inmiddels niet meer de taal die het moeilijk maakt, maar het schoolsysteem. Dat vakken als wiskunde, natuurkunde en scheikunde in elk land hetzelfde zijn zou je mij nooit meer horen zeggen. De 3 vakken waar ik in Nederland een van de beste van de klas was, ben ik nu een totale ramp haha. Het uitrekenen, wat ik in Nederland zo leuk vond aan deze vakken is ver te zoeken hier in Tsjechie.. Wiskunde is goniometrie (toen ik het klasgenoten vertelden dat ik dat in nederland nooit heb gehad, keken ze me aan van dat ze dat nooit gedacht hebben, dat ze dachten dat het normaal is om dat te hebben), scheikunde is formules maken ipv molformulesd uitrekenen en natuurkunde is vooral theorie. Ook bijvoorbeeld bij Tsjechisch is het hier literatuur, ipv Tsjechische taal zoals we dat in Nederland hadden. Ook mn klasgenoten hebben nu wel door dat het niet 'normaal' is om literatuur te hebben, wat voor hun zo standaard is! Maar goed, ik ben blij dat mn school mee werkt en ik doe wat ik kan en voor elk vak een project heb om een haalbaar goed cijfer te halen :)

Dat was het volgens mij wel weer haha. Op naar de volgende weken met nog veel meer leuke vooruitzichten en leuke uitstapjes :D

  • 22 Maart 2013 - 15:56

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Ha die Tessa,
    dat was weer en korte periode en toch weer zoveel meegemaakt. Derde week skieen en dan al zwarte pistes.... Dat belooft nog wat.
    Ook toevallig van je ontmoeting met de uitwisselingsgroep van 't Atrium; ver weg in een grote stad. Zitten ze weer in Liberec?
    Nou meid, houd je goed en geniet van de resterende 98(?) dagen daar. Zal ik vast een cursus Nederlands voor je aanvragen voor als je terug bent? Ach, zal ook zo wel goed komen.

    Groetjes van ons allemaal uit Amersfoort

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 30149

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: