Leuk weekje :) - Reisverslag uit Šumavské Hoštice, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Leuk weekje :) - Reisverslag uit Šumavské Hoštice, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Leuk weekje :)

Blijf op de hoogte en volg Tessa

09 Maart 2013 | Tsjechische Republiek, Šumavské Hoštice

Ahoj! :)

Dit keer heb ik maar besloten om niet bijna 2 maanden te schrijven maar 1,5 week haha!

We zijn gebleven bij vorige week woensdag. In de avond had ik met Octavio (vriend uit Mexico) afgesproken en gingen we samen naar het concert van Mind (Thaise zus). Wat aan de andere kant van Praag is (mn wekelijkse reis naar de muziekschool) dus bijna een uur onderweg gezellig gepraat. Na het concert gingen we met zn drieen naar het huis van Mind, dus ook mn vorige familie weer even gezien :) Daar hebben we gezellig spelletjes gespeeld en in de avond gingen Octavio en ik weer back to the other side of Prague.

Donderdag weer een dagje school gehad, in de middag naar huis en spullen pakken en in de late middag naar de muziekschool. Weer lekker piano gespeeld :) Daarna ging ik naar mn vorige gezin en hele avond gepraat en foto's en filmpjes van ons skikamp bekeken, was weer leuk zoals altijd! :D

Vrijdag weer een dagje school en in de middag ging ik samen met mn gastmoeder Nederlandse Boterkoek en Appeltaart bakken en heb ik Octavio geholpen met Mexicaans eten, want om 5 uur hadden we YFU internationaal dinner! Hele gezellige avond gehad, met natuurlijk de uitwisselingsstudenten, vrijwilligers, gastgezinnen en lekker (internationaal) eten! De nederlandse taarten vielen ook zeer in de smaak, moet deze laatste maanden maar meer gaan koken voor mn gezinnen :D Daarna gingen we met een paar mensen nog naar een bar en in de nacht weer naar huis.

Op zaterdag vroeg opstaan, met mn gastgezin op weg naar Šumava, bergen in Zuid-Tsjechie. Ongeveer 3 uurtjes lekker bijgeslapen in de auto en onderweg genoten van een typische Tsjechische lunch. Toen we aankwamen hebben we de auto geparkeerd en ging het avontuur beginnen. Een avontuur was het zeker.. Met een rugzak met alles erin, langlaufdingen (geen idee hoe het in het nederlands heet, in het Tsjechisch běžky :D} en sneeuwlopers (?) onder mn schoenen in de sneeuw de berg oplopen. Niet mijn ding maar ik heb het overleefd :) Toen we bij de cottage waren, ergens in de middle-of-nowhere ging het nog meer avontuur beginnen. In een huisje zonder elektriciteit, zonder echt dichte ramen, zonder verwarming en zonder water. Het eerste wat dus gebeurde was de kachel aan en sneeuw koken voor de thee en het koken. Ook gingen we het běžky (laat ik het maar zo noemen) iutproberen, want ik had het nog nooit gedaan. Wat een ramp, voordat ik de eerste stap had gezet lag ik al op de grond. In de 1,5 uur volgden er nog 15 sneeuwhapkeren. Hoe blij ik was op vrijdag, zo niet blij was ik op dit moment haha. Weer terug in het huisje droge kleding vinden en weer dik inpakken (jep, zoals je in nederland in een koude winter loop loop je op dit moment binnen ingepakt). Mn gastmoeder ging koken, mn gastvader ging buiten vuur maken en mn gastzusje en ik gingen buiten in de sneeuw worsten barbecuen op de Tsjechische manier. Wat betekend vind een stok, prak de worst eraan en hou het boven het vuur, ik hou ervan! Al had ik nooit gedacht dit in de winter, laat staan sneeuw te doen haha. Maar was leuk! Na het eten gingen we kaart spelen, zo leer je ook nog eens nieuwe spelletjes. Was gezellig :) En al best vroeg was het tijd om te gaan slapen. Wat betekend met een panty, 2 paar sokken, een joggingbroek, een hemdje, een tshirt, een vest en een trui in de slaapzak inwikkelen. Ik heb welgeteld 14 (jaja, je leest het goed) uur geslapen :D Dus toen ik wakker had gingen we lunchen en toen was het tijd om weer alles in te pakken en dezelfde weg weer terug te lopen naar de auto. Naar beneden was al een stuk beter dan naar boven :) Alles in de auto en weer klaarmaken voor běžky. Dit keer niet op de heuvels zoals de dag ervoor maar op een redelijk verticaal vlak. Al een heel stuk beter dus en ik ben maar 1 keer gevallen. Maar de lol van deze sport zag ik er nog steeds niet in, ik ga het bij skieen houden haha. Daarna weer terug naar Praag waar we in de avond aankwamen :)

Maandag en dinsdag weer school gehad en volgens mij niet heel veel gedaan in de middagen en avonden.

Woensdag weer school gehad en in de middag had ik afgesproken in de stad met Mind (Thailand), Octavio (Mexico) en Alexandre (Brazilie). Lekker van de zon genoten, naar de John Lennon muur geweest, ijsje gegeten, op de Charlesbridge gelopen en we gingen dinneren in een Mexicaans restaurant. Was gezellig! Daarna gingen we naar het huis van Mind en gingen we tafeltennis spelen, helaas heb ik de tafeltenniskunsten van Nederland niet laten zien deze avond haha. Maar was leuk :)

Donderdag weer school, naar huis, naar de piano les en naar mn vorige familie. Weer gezellige avond gehad met praten, koffie drinken en mens-erger-je-niet :D

Vrijdag weer school gehad tot 12.20 en daarna ging ik met de YFU baas naar de theecafetaria (?). Gepraat over laatste weken en hoe alles gaat enzo, was gezellig! :) Daarna naar huis, piano gespeeld en met mn familie gegeten. In de avond ging ik met Octavio naar de andere kant van Praag en hadden we met Mind bij een winkelcentrum afgesproken, om een cadeautje te kopen voor onze vader (oftewel mn 'vorige' gastvader), die naamdag had. Daarna zijn we naar een park gegaan en hebben we Mind kennis laten maken met het openen van een fles (kinder)champagne haha, eens moet de eerste keer zijn :D En daarna gingen we nog bowlen en toen bleven ze spontaan bij mn slapen. Merk toch wel dat Nederland een stuk geregelder is.. Dus bij mij thuis nog gepraat en muziek geluisterd en laat (of vroeg) gingen we slapen.

Vandaag toen Mind en Octavio weer weg waren heb ik piano gespeeld, ski's gehuurt en mn tas ingepakt. Want morgen begint de reis naar Italie om te skieen!

Dus morgen gaan we voor 6.30 op weg naar een 12 uur lange autorit naar Italie, vlakbij de grens van Zwitserland, waar we waarschijnlijk ook gaan skieen. Dus dat worden 6 dagen lange hele dagen skieen, ik heb er zin in :D :D Nu maar hopen dat ik het overleef. Mn eerste 2 weken skieen hier in Tsjechie heb ik zeer goed overleefd, maar de bergen in Italie van 4000 meter zijn toch wel een heel stuk anders :P

Bedankt voor het lezen en tot na mn skivakantie! :)

  • 10 Maart 2013 - 01:05

    Agnes:

    Ha Tessa,
    Jij boft maar: veel vakantie, lekker skiën, twee leuke gastgezinnen, veel leuke vrienden. Maar dat heb je wel verdiend, want het was niet altijd leuk.
    Veel ski-plezier in Italië.
    Agnes.

  • 13 Maart 2013 - 19:59

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Hoi Tessa,
    zo'n korte periode en weer zoveel te vertellen. We zijn blij dat je he zo naar je zin hebt. Dat wordt dus komende winter wel een skivakantie, zeker? Je foto op FB uit Italie is ook schitterend, zijn jullie daar helemaal alleen?
    Hou je goed en we zien alweer uit naar het volgende verhaal. Groetjes uit Amersfoort van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Šumavské Hoštice

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 30149

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: