Skikampen, uitstapjes en een beetje school - Reisverslag uit Teschen, Polen van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Skikampen, uitstapjes en een beetje school - Reisverslag uit Teschen, Polen van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Skikampen, uitstapjes en een beetje school

Blijf op de hoogte en volg Tessa

27 Februari 2013 | Polen, Teschen

Ahoj!

Daar zijn we weer, met verschillende verhalen in een verslag geplakt. Er is weer een hoop gebeurd, gelukkig dit keer een stuk positiever :D
Het is een lang verhaal, maar het is de moeite waard om veel van mn nieuwe ervaringen afgelopen 1,5 maanden te lezen!

(Meer foto's zijn te zien bij 'foto's', hieronder zie je ze niet allemaal.


19.01.2013

We zijn gebleven bij vorige week vrijdag. Dagje school en in de avond kwamen me gastzussen langs. Gezellig gepraat en de Tsjechische zus had mn Thaise en mij een paar (makkelijke) dansen geleert, voor het ball die voor de week erna gepland stond. Daarna ben ik naar de stad gegaan, want een vriendin vierde haar 18e verjaardag. Je feestje naast de Charlesbridge, ik kan het niet vaak genoeg zeggen hoeveel ik van de uitzichten hier houd haha. Helaas waren wat klasgenoten ziek die dus niet kwamen en gingen er heel veel al voor 12 uur naar huis. We waren nog met 9 mensen over tot ergens in de nacht. Niet het gekke feestje meegemaakt die ik van Tsjechie gewend ben, want op een gegeven moment waren er niet meer mensen in de club dan wij haha. Maar wel hele gezellige nacht gehad en weer thuisgekomen lekker gaan (uitslapen)! Verder heb ik zaterdag best veel voor school gedaan, dingen vertaald, huiswerk gemaakt en geleerd. Leraren krijgen stress nu de laatste week voor het eerste semester (half jaar) is begonnen. Zondag weer verder geleerd en met mn gastouders zijn we naar een galerie geweest. Niet voor mij weggelegd om naar schilderijen te kijken waar ik niets van begrijp haha. Maar goed :)

Maandag weer een dagje school en in de middag was het plan om naar mn vorige gastgezin te gaan. Helaas smste mn vader me dat mn moeder te ziek is en ze mij niet willen aangestoken hebben. Dus had ik met mn vader afgesproken in een café waar mn zus werkt. Dus daar gepraat, lekkere koffie gedronken en taart gegeten :) Daarna snel mee naar huis gegaan, omdat daar nog wat spullen liggen die ik voor skipkamp nodig had. En toen ik daar toch al was toch maar besloten dat ik er gewoon zal blijven, helaas zonder mn gastmoeder te zien.. Dus gepraat met mn gastvader en Thaise zus, eten gekookt en spelletjes gespeeld. Weer een zeer geslaagde middag/avond gehad dus!

Dinsdag weer school en in de middag ging ik schaatsen met mn Thaise zus in de stad :) Ook was mn gastmoeder jarig en was het plan om uit eten te gaan, maar mn gastzusje was de hele week ziek op bed dus hadden we thuis gewoon gezellig eten :)
Woensdag heb ik volgens mij niet veel meer gedaan dan school en in de middag weer geleerd.
Donderdag weer school, in de middag spullen regelen voor mn skikamp en in de avond geleerd.

Vrijdag weer (heel verrassend) school gehad en in de middag naar mn vorige familie geweest. In de avond was een ball van mn Thaise zus in de eerste klas, door een soort welkom en van mn Tsjechische zus in de 8e klas, dus een afscheid. Normaal is de middelbare school hier 4 jaar, maar op sommige scholen kan je ervoor kiezen om 8 jaar te gaan, dus om 4 jaar eerder van de basisschool weg te gaan. Omdat de middelbare school vaak hogere kwaliteit heeft dan een basisschool. Dus die heb ik niet veel gezien. Dus totdat we naar het ball gingen heb ik niet veel meer gedaan dan met mn gastvader gepraat en naar een documentaire gekeken in Afrika. Waar 5 Tsjechen met 2 Trabants (die oude auto’s, don’t ask me how to write) van Praag naar Zuid-Afrika gereden zijn. Ik blijf Afrika een interessant werelddeel vinden :) Na het voorbereiden en het eten op weg naar het ball! Waar ook vrienden van cottage kwamen, 2 volwassenen en 3 ‘kinderen’ van rond de 20 jaar. Het ball was niet erg georganiseerd goed en er was niet heel veel ‘vrij’ dansen. Maar om een echte Tsjech te worden heb ik ook met mn vader een dans meegedanst haha :D En op het einde nog wat dansjes met mn Thaise zus, vooral de afscheidsdans die op elke ball is bevalt me wel :P En jaja, zelfs Tessa die nooit op hakken loopt heeft de hele avond + dansen er zo goed als op overleefd :) In de nacht weer naar huis gegaan, waar de 3 ‘kinderen’ (hoe mn gastouders ze nog steeds zien na al die jaren) ook bleven slapen. Nog familie-afterparty gehouden. Was gezellig :D Ik wou dat wij in Nederland zo iets groots hadden ipv alleen maar diploma-uitreiking.
Vandaag weer (jaja) opgestaan, geontbeten en opweg naar Plzen. De plek waar het (welbekende) Tsjechische bier ‘Pilsner Urquell’ wordt gemaakt. Daar hebben we in de fabriek een rondleiding gehad en echte, verse, ongefiltreerde bier geproeft haha :) Daarna ook nog in het zeer typische Tsjechse restaurant het meest typische Tsjechische eten gegeten! En toen was het alweer tijd om naar mn nieuwe gezin back in Praag te gaan.
Dus back in Praag de laatste voorbereidingen voor skikamp gedaan en gegeten.


20.01.2013

Vanochtend was dan eindelijk de dag om op skikamp te gaan! Vroeg opstaan, ontbijten, alles in de auto en om iets voor 9 waren we bij de plek waar de bus klaar stond. Van ong 50 mensen ski's, eventuele snowboards, skischoenen en tassen/koffers erin en tijd om te gaan. Ongeveer 2,5 uur in de bus en toen waren we bij de plek, dacht ik. Maar het echte avontuur moest nog beginnen. Ruim 1,5 uur zonder pauze de berg op. Nu weet ik waarom ik in Nederland geboren ben want ik ben niet voor bergklimmen geboren haha. Maar goed eenmaal aangekomen op de top hadden we lunch en daarna gingen we de kamers verdelen. Ik slaap met 5 anderen op de kamer :) Verder hebben we niet heel veel meer gedaan dan kamer inruimen, even buiten gelopen en regels aangehoord. Leuk als de lerares alle namen opnoemt van de leerlinhen bij achternaam (jep, dat is normaal hier en ook dat leerlingen met U wordt aangesproken) en tussendoor ' Tessa'. De problemen die ik in NL had qua naam gaan gewoon door. In de avond waren we met wat mensen in de jongenskamer en gingen we kaarten, was gezellig! Helaas moesten we al om 22.30 terug in de kamer zijn.


23.01

Maandag ging de wekker om 7.30 en om 8.00 hadden we ontbijt. Daarna was het tijd om om te kleden voor het skien, eindelijk! Vervolgens warm bepakt en met de skis lopen naar de berg, waar ik ong 2,5 uur les had met twee meisjes uit de eerste. Eerst even wat oefeningen doen en vervolgens samen met de skileraar de berg naar beneden. Vervolgens 4 keer alleen de berg naar beneden gewrest. Het was leeeeuk! En maar een keertje gevallen. Daarna weer skis uit en het onmogelijke end terug lopen, waar we lunch hadden. Van 2 tot 4 hadden we weer les, dit keer maar met zn tweeen want eentje was niet helemaal beginner. Dit keer gingen we ook andere bergen proberen af te gaan, ik hou van skien! In de mifdag/avond hadden we avondeten, gingen we op de playstation en met bijna de hele klas liedjes zingen terwikl iemand gitaar speelde. En tussendoor in vrije tijden geslapen haha. Om half 11 waren we weer in de kamer en hebben we nog een tijd gepraat.

Dinsdag weer opstaan, ontbijten en naar de skiles voor alweer de laatste keer. Dit keer zijn we bij best wat bergen geweest en ook de hoogste, was ontzettend leuk! Had niet verwacht dat je na zon 5 uurtjes al veel bergen af kan gaan. Ook hebben we de tweepersoonslift uitgeprobeetd, helaas de derde keer zonder succes want al voor het eind lagen we in de sneeuw haha. Weer terig hafden we lunch en daarna gingen we slapen om vervolgens in de middag weer te skieen. Dit keer niet met de leraar maar met een deel van de eerste klas. Wat betekend met iedereen die kan skieen en dus gewoon alle bergen afcrosen. Soms ging ik heel wat harder dan de bedoeling was en was ik bang dat ik niet op tijd kon remmen, maar ik heb alles zonder sneeuwhappen overleefd, niet meetgeteld.dat ik nog een keer alleen van de tweepersoonslift ben gevallen. Dat ding is heel wat gevaarlijker dan het skien zelf haha. Weer terug hebben we vast weer feslapen en avondgefeten. Daarna gingen we met een groot deel naar een kroeg dichtbij, omdat het eten hier niet heel bijzonder is. Dus gezellig wat gegetwn, gedronken, gepraat en spelletjes gespeeld :) Om 22.00 waren we weer terug in onze kamers, omdat we de dag ervoor 2 minuten te laat waren -.- We hebben met 11 meisjes twee kamers naast elkaar met een gezamelijk stukje. Dus gingen we eigen pyjamadisco houden haha, was gezellig! :D En rond middernacht gingen we slapen.


24-01-2013

Gisteren (woensdag) weer opgestaan, geontbijt en rond 10 uur moesten we voor onze plek zijn en gingen we een wandeling maken. Gelukkig niet heel lang en genieten van het uitzicht van niet meer dan bomen, bergen en wit overal. Uiteindelijk kwamen we bij een bar waar we wat konden eten en drinken. Daarna gingen we weer terug. Ik had geluk dat ik mn camera had, want vooral de meisjes werden door de jongens alle kanten in de sneeuw gegooid, al moest ik mn camera ook een keer afgeven :p Toen we toch al met -10° C (het is hier zelfs warm door al dat bewegen) onder het sneeuw waren gingen ik en 2 vriendinnen nog maar de berg afrollen. Was gezellig haha :) Weer terug gingen we ontbijten, lunchen en toen was het weer slaaptijd. Daarna heb ik hele tijd bij de andere meiden op de kamer gezeten en hebben we gepraat en rond 18.30 hadden we avondeten. Daarna gingen we op onze kamer met nog een vriend spelletjes spelen zodat ik Tsjechs kan leren :) Een woord in je hoofd en door vragen moeten de anderen het raden en een befoemd iemand moet je ook raden. Daarna gingen we Tsjechisch kaartspel spelen. Was gezellig! :) En daarna lekker slapen.

Vandaag weer hetzelfde ochtendritueel en om 9.00 weer op de afgesproken plek om te gaan skien. Dit keer gingen we naar een rode berg, leuk als derde dag skien haha. Maargoed ik ben maar gewoon gegaan en heb het overleefd! Daarna ook.weer wat 'oude' bergen gedaan. Een keer maar gevallen en nog een keer van die stomme lift, het enige waar ik elke keer weer tegen op zit haha. Weer terug omkleden en lunchen. Daarna heb ik geslapen, want de eerste klas ging wat anders doen dan skieen (vraag mě niet het nederlandse woord, ik kan na dit jaar alleen maar met Tsjechische woorden skieen haha) en ik was doodmoe. Toen iedereen weer terug was gingen we douchen, avondeten en weer naar de kroeg, was gezellig :) Om 22.30 waren we weer in de kamer. Nog een hele tijd gepraat en honger dat we hadden! Dus gingen we beneden bij de bar wat chips en koekjes halen haha. Onschuldige aprés-ski :)


29-01-201

Vrijdag weer opstaan, ontbijten, omkleden en om 9 uur op de afgesproken plek staan. Dit keer niet twee keer skien met tussendoor lunchen, maar een keer lang. Eerst ging ik weer met de eerste klas en hebben we vooral de hogere bergen genomen en gingen we oefeningen doen. Wat mij niet zo goed lag want ben drie keer gevallen haha. Rond 11 uur gingen we thee drinken en kwam mn mentor me halen om naar mijn klas te gaan, want de eerste klas ging wel gewoon terug. En op die andere berg was het kooooud en wind. Dus de meeste klasgenoten waren ergens wat drinken haha. Maar ik krijg deze kans niet vaak dus heb maar lekker vaak in mn eentje de berg af gecrossd, was leuk! :D Chille berg om lekker te oefenen en een heuveltje om te vliegen, I like haha :) Rond 2 uur gingen we terug naar onze plek en hadden we late (oneetbare) lunch. Daarna hebben we vast weer geslapen. In de avond weer eten en daarna weer gezellig naar de kroeg, waar we ook nog de tijd in de kamer naar 23.00 konden schuiven :)

Zaterdag weer hetzelfde ochtendritueel en om 9 uur gingen we weer naar de skipistes. Lekker geskied tot ong 11 uur en dan weer terug om om te kleden, te lumchen en te slapen haha. Om 14.30 stond ik weer op de afgesproken plek, laatste keer skieen. En om 15.30 gingen we weer richting boven. Helaas de laatste 10 minuten twee keer gevallen, behalve even spierpijn er niets aan overgehouden :) Weer terug ging ik me snel omkleden en met mn camera naar buiten, want er was zonsondergang. Na dat ook nog fotos gemaakt van 4 vrienden. Die een heuveltje hebben gemaakt en daar met de snowboard gingen springen. Bevroren was ik wel, maar wel mensen blij gemaakt :) Daarna douchen en later avondeten. Daarna was het tijd om de tas in te pakken, want de laatstw avond kwam er (helaas) aan. In de avond zijn we met de hele klas weer de kroeg in gegaan en om 23.00 waren we weer terug. Was leuk :) Daarna hebben we nog een tijd gepraat en ik ging best snel slapen met een paar anderen.

Zondag weer opstaan, ontbijten, de laatste dingen inpakken en alle koffers en skis buiten neer zetten. Rond 9.15 gingen we weer alle bergen naar beneden te voet op naar de bus. Dat naar beneden gaan was al een heel štuk beter dan de berg op een week geleden. De jongens deden alles in de bus (good to be a girl) en rond 10.45 vertrokken we back to Praha. Niet heel veel meer gedaan dan een film kijken en gewoon niets doen. Rond 13.30 waren we weer terug en kwam mn gastvader me ophalen. Thuis die dag niet veel meer gedaan dan eindelijk weer normaal eten te hebben, koffer uit te pakken, fotos te doen en op tijd mn bedje in.

Ik heb echt een ontzettend leuke week gehad! Het was goed voor mn Tsjechs, want heb de hele week zo goed als alleen maar Tsjechs gepraat en gehoord, leuk om de klas beter te leren kennen en vooral ook alle stress van de laatste tijd te vergeten :) En ik die normaal niet van sneeuw en koudheid hou, was verliefd op de uitzichten met een week niets anders dan wit en temperaturen van tussen de -10°C en -20°C! En ook het skieen beviel me wel. Zeker een hoogtepunt van mn uitwisseling dus.


4.02.2013

Vorige week maandag (28.01) weer naar school en in de middag en avond heb ik niet heel veel meer gedaan.
Dinsdag weer naar school en in de middag ging ik naar mn vorige familie. Gepraat, gegeten en gezellig spelletjes gespeeld. Was weer leuk! :D
Woensdag weer dagje school en volgens mij in de middag en avond niet veel gedaan. Begin vergeetachtig te worden haha.

Donderdag weer (verrassend) dagje school gehad. En we kregen ons diploma voor het eerste halve schooljaar. Omgerekend naar de waardes van Nederlandse cijfers heb ik ong:
Gedrag en gym: 10
Tsjechisch, wiskunde en scheikunde: 8
Engels, Frans en biologie: 6,5
Maatschappijleer en descriptivni geometrie: 5,5
Geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en frans 2: niet geklasificeerd
En met welgeteld 0 lesuren afwezig, iets om trots op te zijn want de rest van de klas heeft er denk ik gem iets van 100 :)
In de middag ging ik naar Starbucks genieten van een (gratis) koffie en op internet om voor een school voor volgend jaar te kijken en daarna ging ik door naar mn piano les. Waar ik ook een diploma heb gekregen en en nu leer ik om met twee handen iets te spelen. Dus mn piano kunsten gaan hard vooruit haha :)

Vrijdag was een dagje vakantie. In Nederland mochten ze de ‘rapportvakantiedag’ ook wel introduceren! :) In de ochtend ging ik weer naar de YFU office met de baas praten en kort interview, was gezellig. Daarna ging ik naar huis en in de middag ging ik met mn gastmoeder en zus naar de bioscoop naar ‘Les Miserables’, was leuk! Ook ben ik erachter gekomen dat ookal duurt een film zo’n 2,5 uur er geen pauze is. Toen ik over Nederland vertelde moesten ze lachen haha. Daarna nog even fastmeeting bij mn vorige familie gedaan, omdat ik iets nodig had wat daar nog was. (jaja, aan het einde van het jaar heb ik heel wat extra bagage nodig). En weer thuis was er visite dus de avond lekker gegeten, wat gedronken en gepraat :)

Zaterdagmiddag ging ik zwemmen met mn gastmoeder en in de avond gingen we uit eten bij de pizzaria :)

Zondag in de ochtend kamer opgeruimd en geleerd en lekker (Tsjechische) lunch gehad. En in de middag had ik ergens in de stad afgesproken met mn vorige familie. Eerst gingen we naar een toren waar je mooi uitzicht hebt over heel Praag, veel bekende dingen gezien :) Daarna naar een museum waar iemand van alles doet met hele kleine dingen. Zo staat er een zin op één enkele haar, zijn er wat ‘beeldjes’ in de oog van de naald en meer van dat soort dingen. Dontaskmehow haha, maar was interessant om te zien! Daarna gingen we door naar pannenkoek eten en koffie drinken. Nergens kunnen de nederlandse, zoute pannenkoeken overtroffen worden! En daarna back home gingen we ‘The Hunger Games’ kijken, mens-erger-je-niet spelen (volgens mij wordt dat onze traditie wanneer ik daar ben haha :D) en daarna ook nog ‘Cucky’ (?, die horror met die pop) kijken. Weer gezellig dagje met ze gehad :D Daar bleef ik ook slapen vannacht.

Vandaag weer een dagje school gehad en in de middag geleerd en piano gespeeld :)


17.02.2013

Vorige week weer school gehad en donderdag ging ik na mn piano les weer naar mn vorige familie en gingen we een Tsjechische film kijken, mens-erger-je-niet spelen, praten en daar bleef ik ook weer slapen.
Vrijdag laatste dagen school gehad voor de vakantie en ik had al lekker vakantie om 11.25 :) Toen had ik met een meisje van een klas lager afgesproken. Heel leuk als ik mn berichtje op facebook 3 maanden later lees haha, nadat ze bij de YFU presentatie op mn school lang geleden geinteresseerd was om me beter te leren kennen en ze het interessant vond dat ik naar Tsjechie kom (zoals iedereen). Gezellig wat gegeten, gedronken en gepraat :) In de avond had ik met mn Braziliaanse en Mexicaanse vrienden afgesproken, alweer veel te lang geleden. We zijn gezellig naar een Braziliaanse bar gegaan en carnaval gevierd haha, was leuk :D
Zaterdag lekker uitgeslapen en in de middag ging ik zwemmen met mn gastmoeder en zus en in de avond ging ik naar de pizzaria met mn gastzus. Zondag weer uitgeslapen en in de middag ging ik met mn gastgezin naar de Tsjechische Eiffeltoren met een mooit uitzicht op Praag! In de avond heb ik vooral op fb afgesproken voor een leuk uitje voor de volgende dag, op naar Polen :D

Maandag ging de wekker al om 4.15 om 5.00 bij de tramhalte te staan en de trein van 6.15 te hebben samen met een vriendin uit Duitsland en een vriend uit Mexico. 4,5 uur in de trein, maar we hadden elkaar lang niet meer gesproken dus hadden genoeg bij te praten dus de tijd viel hartstikke mee. We gingen naar ‘Ceský Tešín’, een plaats half in Tsjechie en half in Polen. Dus te voet gingen we naar Polen, en we konden zowaar wat Pools verstaan, aangezien een paar dingen redelijk af te leiden zijn uit het Tsjechs :D Daar lekker rondgelopen, winkels gekeken (wat helaas niet veel was) en wat gegeten en gedronken. Heel veel te beleven was er niet, en iedereen hier vond het raar dat we daar heengingen haha, maar we kunnen zeggen dat we in Polen geweest zijn! Om 17.30 hadden we weer de lange reis terug naar Praag.

Dinsdag ging de wekker rond 8.00 en hadden we de trein van 10.00, op naar ons volgende uitje, we hadden de smaak te pakken. Dit keer naar ‘Kutná Hora’, maar een uurtje van Praag af. Daar weer rondgelopen, toerist gespeeld, dingen bekeken, wat gegeten en gedronken en heel fijn kou lijden met sneeuw die recht op je af komt. Maar was wel gezellig! In de avond gingen mn vriend uit Mexico en ik naar het huis van Brazilie en hebben we daar nog een gezellige avond gehad :)

Woensdag heb ik uitgeslapen en niet veel gedaan, de rest van de familie was op school en werk. In de late middag ben ik even langs de YFU office geweest om iets af te leveren en even gepraat en daarna door naar mn vorige familie. Waar mn vader me heeft geholpen met Deskriptivni Geometrie (vreselijk vak), we hebben gepraat en weer (heel verrassend) mens-erger-je-niet hebben gespeeld :D Daarna bleef ik daar slapen.

Donderdag na het uitslapen weer naar dit huis en de rest van de dag en ook vrijdag heb ik niet heel veel gedaan omdat ik me niet helemaal lekker voelde.

Zaterdagochtend ging ik met mn gastfamilie naar de bergen dichtbij Turnov, ongeveer 1,5 uur van Praag af. Daar hebben we ongeveer 6 km gewandeld, in de bergen en in de sneeuw, ik heb het zowaar overleefd :) Ook kwam ik er achter dat het precies dezelfde plek was waar ik bijna 2 jaar geleden met mn schooluitwisseling was, toch wel raar om te zien hoe je daar toen met een hele groep plezier aan het maken was en nu ligt er sneeuw en was het stil. Ook nog lekker wat gegeten daar en back to Praag :) In de avond ging ik met mn Braziliaanse en Mexicaanse vrienden weer afspreken en gingen we naar de bioscoop ‘The Impossible’, waargebeurde film over de Tsunamie 8 jaar geleden. Erg mooie film! :) Daarna weer naar huis.

Zondag (vandaag) heb ik niet veel anders gedaan dan uitgeslapen en huiswerk gemaakt. Ik heb het slechte leven om morgen een dagje naar school te gaan en dinsdag tot zaterdag te gaan skieen met YFU :D Om vervolgens 2 weken school te hebben en een weekje naar Italie te gaan skieen met mn gastfamilie. Good life :D :D


25.02.2013

Vorige week maandag dagje school gehad, in de middag mn koffer ingepakt en boterkoek gebakken :)

Dinsdag was het dan zover, op naar skikamp met YFU! Met bijna iedereen op het busstation afgesproken en om 10.10 reden we ruim 3 uur naar Harrachov. Gezellig in de bus gepraat, gegeten en muziek geluisterd met mn Thaise, Braziliaanse en Mexicaanse vrienden :D Daar aangekomen gingen we de kamers verdelen, ik sliep met mn Thailand en meisje uit Duitsland :) Daarna hadden we lunch en gingen we gezellig met de hele groep uitwisselingsstudenten praten, omdat het zo’n half jaar geleden was dat we met zn 8en bij elkaar waren en we elkaar na de lessen ook niet veel meer gesproken hebben, was dus weer gezellig! Daarna hadden we onze presentaties over onze eerste halve jaar in Tsjechie. In de avond hadden we avondeten en volgens mij hadden we in de avond vrij. Dus ging ik samen met mn Thaise, Mexicaanse en Braziliaanse vrienden een film kijken en rond middernacht gingen we slapen :)

Woensdag gingen we rond 8 uur opstaan om te ontbijten, om te kleden en om 9 uur de deur uit te gaan, op naar de skipiste! Inmiddels hadden we allemaal hier in Tsjechie al met familie of school geskied, behalve mn Thaise zus en Mexico ging snowboarden wat die nog niet goed kon. Dus zij gingen naar de kleine heuvel en met de rest gingen we eerst twee keer van de blauwe heuvel af en daarna gingen we lekker naar de rode :) Was leeeuk, ik blijf skieen geweldig vinden! Lekker 3 uur geskied en aangezien de lift zo’n kwartier duurde ook weer bijgepraat met iedereen. Terug thuis hadden we lunch, vrije tijd en in de middag session. Om te praten over hoe het eerste halve jaar is gegaan en de plannen voor het tweede halve jaar. Daarna hadden we avondeten en in de avond hadden we sneeuwgevecht. Wat betekend iedereen in de hoge sneeuw (écht hoge sneeuw, niet normaal haha) gooien en stapelen maar haha. Was koud maar leeeuk :D (Nooit gedacht dat ik sneeuw nog leuk zou vinden op een manier) Daarna gingen we weer een film kijken, Paranormal activity.

Donderdag was eigenlijk precies hetzelfde als woensdag, behalve het sneeuwgevecht minder.

Vrijdag was weer hetzelfde tot na de lunch. In de vrije tijd die we hadden voor en na de session gingen we voorbereiden voor de avond, want wij uitwisselingsstudenten moesten een programma maken in de avond om de vrijwilligers (en onszelf) te vermaken. Dus hadden we verzonnen om een filmpje met muziek, foto’s en filmpjes te maken van afgelopen dagen, iedereen het volkslied van eigen land te zingen en filmpjes in elkaar bewerken en van iedereen iets grappigs opschrijven wat is gebeurd (bijvoorbeeld door het (nog) niet spreken van de taal). Dus grotendeels van de tijd ben ik bezig geweest om filmpjes in elkaar te zetten, I like :) De session was ook heel gezellig! Avondgegeten en daarna weer verder voorbereiden en spelletjes spelen. Om 9 uur begon onze avond. Vermaakt hebben we ze wel :D Ook gingen we samen het Tsjechische volkslied zingen. En moesten de vrijwilligers raden wie welke ‘fout’ heeft gemaakt. Aangezien ik de ‘R’ nog steeds niet kan zeggen (waar ze me overigens mee geholpen hebben, gaat steeds iets beter maar nog steeds vinden ze dat ik ‘G’ zeg haha) werd ik ervan verdacht dat ik ‘zmrd’ (neuker) ipv ‘smrt’ (stink) zei. Maar die van mij was dat ik mn ouders een sms stuurde met ‘Als ik voor middernacht naar huis ga blijf ik single en als ik na middernacht naar huis ga heb ik die Mexicaan’ ipv ‘Als ik voor middernacht naar huis ga ga ik alleen en als ik daarna ga brengt de Mexicaan me’. Things happen haha. Daarna gingen we met zn allen spelletjes spelen met geheime gebaren, YFU CZ style :P En daarna moest iedereen beroemdheden opschrijven en moest je raden wie het was. Ik zat samen in het team met 2 vrijwilligers, was gezellig en we waren goooed :D In de nacht laatste deel Pranormal Activity gekeken (oftewel slapen haha) en om 3.30 mn bedje in. Ontzettend leuke avond gehad!

Zaterdag weer opstaan, spullen inpakken en ontbijten. Daarna gingen we wandelen naar het bos, naar watervallen. Waar ik 2 jaar geleden al ben geweest in april, toch wel raar met een boel sneeuw nu. Weer leuke foto’s met zn allen gemaakt :) Daarna gingen we door naar de glasfabriek, maar daar konden we niet in dus gewoon maar zo een wandeling gemaakt. Vervolgens lunch in een restaurant en alle spullen in de auto en vervolgens wandelen naar de bushalte. Om 16.10 ging de bus ong 3,5 back to Praag. Helaas, dagen gingen te snel. Was ontzettend leuk! Met de uitwisselingsstudenten zijn we alleen maar meer en meer en meer closer geworden en ook met de vrijwilligers is en blijft het gezellig :D In de avond naar huis en nog even met een vriend van Mexico afgesproken en het kamp nagepraat haha :)

Zondag lekker uitgeslapen, alle foto’s gedaan en uitgerust :)

Vandaag (maandag) weer normaal dagje school gehad.


27.02.2013

Na school op maandag ging ik naar huis en in de avond ging ik afspreken met mn vrienden uit Mexico en Brazilie. Want mn vriend uit Brazilie had zn 17e verjaardag! We gingen gezellig bowlen, praten en wat eten. Was leuk leuk :D

Gisteren had ik weer school en in de middag heb ik geleerd en verder niet veel bijzonders.

Vandaag had ik een hele lange dag school, van 8.35 tot 12.20 :D Zo ga ik leren voor mn Engelse en Franse toets voor vrijdag en vanavond ga ik naar concert van mn Thaise zus en morgenavond ga ik naar mn vorige familie, vrijdag internationale dinner met YFU en in het weekend ga ik met mn gastgezin naar Sumava, de bergen overleven :) Leuke vooruitzichten! Ook voor komende maanden heb ik elke maand 1 week een druk en leuk programma :D


Mn Tsjechs is weer hard vooruit gegaan afgelopen weken. Zo heb ik mn weekje schoolskikamp overleefd met (zo goed als) alleen maar Tsjechisch praten en horen en ook skiles alleen maar in Tsjechische taal! Thuis praat ik ook alleen nog maar Tsjechisch en zowel thuis als op school is het niet meer vertalen naar het engels als ik het niet snap, maar wordt het uitgelegd in het Tsjechisch :) Alles verstaan doe ik nog niet, vooral op school niet. Normale gesprekken kan ik wel maar alle vakwoorden volg ik nog niet helemaal en het ligt ook aan de leraar of ik het snap. Maargoed gaat de goede kant op en nog (maar, helaas..) 4 maanden te gaan om het ‘perfect’ te krijgen :) Mijn probleem van het niet kunnen uitspreken (vooral de ‘R’, wat een hel) is veel groter dan dat ik het niet weet te zeggen..

En nog zo veel meer te vertellen dat ik het allemaal niet meer weet haha :)

Nog een verschil met Nederland is dat we in Nederland maar een onbezorgd leven hebben, niet al te grote problemen met geschiedenis en politiek, wat hier een belangrijke gebeurtenis is. Zo was hier een tijdje geleden de nieuwe presidentverkiezing en zo’n beetje iedereen die ik ken stemde op een bepaald iemand en uiteindelijk is de nieuwe president iemand waar ik niemand over hoorde praten. Een andere kijk op het leven krijg ik hier wel :)

Ook heb ik van YFU Nederland geleerd ‘Het is niet raar, het is anders’, maar de Tsjechen zeggen het zelf ook dat het schoolsysteem hier niet helemaal goed werkt. Sowieso is school hier voor mij op zo’n beetje elk opzicht anders en leren mn gastzus van 3 jaar jonger en ik op dit moment precies dezelfde dingen bij bijvoorbeeld geschiedenis en scheikunde.. Maargoed ik heb hier wat andere vakken die ik in NL had, dus behalve persoonlijke dingen, de taal en ‘levensdingen’ leer ik ook wel wat op school :D

Als je tot hier gekomen bent, bedankt voor het lezen haha :D

Ps: Voor de geintereseerden hier filmpjes met een samenvatting van:
Mn eerste halve jaar in Tsjechie: http://www.youtube.com/watch?v=IbPFuvbVFiM
Skikamp met YFU Tsjechie: http://www.youtube.com/watch?v=7xSCetv3MyI

  • 27 Februari 2013 - 19:25

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Ahoj Tessa,

    lang gewacht, maar dan schrijf je ook gelijk een heeeeel verhaal. Goed te lezen dat je het zo goed maakt, veel doet en er zomaar twee hobby's bij hebt (skieen en pianospelen). Geniet nog van je resterende maanden daar. Praag en de rest van Tsjechie in het voorjaar zijn zeker ook de moeite waard.

    Groetjes uit Amersfoort van ons allemaal!

  • 28 Februari 2013 - 12:35

    Ingeeeeeeeee:

    Hooooi!

    Ik heb nog niet alles gelezen want wooow veel! Ik lees straks alles verder:D

    Je hebt echt goede cijfers voor iemand die de taal nog niet sprak op het begin :) Way to go! :D

    Eeeeeeeen... er is een nieuwe Pathé in Amersfoort (al een tijdje) en die heeft ook geen pauze ;o Dus ligt aan JT denk ik!

    Nou ik ga straks verder lezen! :D

    xx

  • 28 Februari 2013 - 13:43

    Opa&oma:

    hallo Tessa,
    je uitgebreide mail gelezen, je maakt nogal wat mee , zo heb je nog eens wat te verhalen !
    gelukkig dat het goed met je gaat en je veel plezier beleeft ,
    we hebben nogal wat verjaardagen in het vooruitzicht , 1e wordt Nynke zondag 3 maart 21 ! daar gaan we dus naar toe ! en zaterdag 9 maart wordt Jan Carel "50", dus ook weer op stap !
    in Zutphen is gelukkig alles nog in orde , de sneeuw is gelukkig verdwenen , we verlangen naar het voorjaar met hogere temperaturen ;
    Tessa :voor de rest van de tijd aldaar een goed en aangenaam verblijf toe gewenst ! we lezen nog wel eens iets ! de groeten van opa & oma !

  • 28 Februari 2013 - 14:25

    Ingeeeeee Alweer:

    "werd ik ervan verdacht dat ik ‘zmrd’ (neuker) ipv ‘smrt’ (stink) zei. Maar die van mij was dat ik mn ouders een sms stuurde met ‘Als ik voor middernacht naar huis ga blijf ik single en als ik na middernacht naar huis ga heb ik die Mexicaan’ ipv ‘Als ik voor middernacht naar huis ga ga ik alleen en als ik daarna ga brengt de Mexicaan me’."

    hahahahahhahahaha awkward!

  • 28 Februari 2013 - 14:29

    Ingeeeeeeeeeee (laatste Keer):

    Zo ik heb alles gelezen :) En in één dag! Gelukkig maar dat ik niet zo veel doe op school vandaag xd

    Maar superleuk allemaal! :D Heb echt zin in april! Zie je dan! xxxx <3

  • 28 Februari 2013 - 20:13

    Agnes:

    Hé Tessa,
    En ik maar denken dat je niet meer leefde. Ik droomde zelfs dat je terug naar huis was. Maar je bent een sterke meid: je hebt alle gastgezinwisselingen prima overleefd.
    En wat een avonturen allemaal. geweldig om te lezen. Ik ben er eens even goed voor gaan zitten.
    Geniet nog van die 4 maanden die je nog daar bent, en met dat Tsjechisch komt het volgens mij wel helemaal goed.
    Groeten, Agnes.

  • 22 Maart 2013 - 08:06

    Lida YFU:

    Heel erg leuk Tessa! Ik hoop dat je kon wel van de YFU skikamp genieten! Ik vond het daar ontzettend gezellig met jullie allemaal!!! :)
    Met vriendelijke groet vanuit Réunion,

    Lída

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 30151

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: