Vakantie, kerst, oud&nieuw en veranderingen - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Vakantie, kerst, oud&nieuw en veranderingen - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Vakantie, kerst, oud&nieuw en veranderingen

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Januari 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Veselé Vánoce a štastný nový rok!

Lang geleden dat ik geschreven heb, en er zijn een hoop dingen gebeurt!



1-01-2013

Alweer 2 weken geleden en een druk programma later. De laatste paar dagen school gehad in 2012 en de laatste Tsjechische les. Ik ga de wekelijkse meeting met de rest wel missen, maar we kunnen altijd nog wat afspreken :) Dinsdagavond hadden mn zussen en ik concert op de muziekschool. Jaja, na 5 lessen heb ook ik 3 liedjes op de piano gespeeld haha. Daarna gingen we naar een balletvoorstelling. Vrijdag met de klas naar de bioscoop geweest en daarna naar huis.

Een goed begin van de vakantie en een goed einde van het leven (jaja 21-12-12) had ik vrijdagavond een feestje van 3 vriendinnen. Gezellige avond gehad! Het feestje was in een bar, helaas was het niet heel erg levend. Maar het was wel heel gezellig met al mn klasgenoten praten enzo. Waar je in Nederland op de fiets zo naar huis kan, is dat hier toch wat lastiger. Ivm niet rijdend openbaar vervoer in de nacht moet ik of voor 12 uur naar huis gaan of na 5 uur in de morgen. Ik en wat anderen hadden het laatste vervoer gemist, dus we moesten wel wachten tot alles weer rijd. Om 2 uur sloot de bar ivm geen leven. Dus ging ik met een paar klasgenoten naar een andere bar. Klasgenoten waar ik tot toen het minst mee gepraat had, was heel erg gezellig :) En toen het vervoer weer redelijk reed naar huis gegaan en geslapen.

Zaterdag, zondag en maandag was grotendeels voorbereidingen doen voor kerst. De kerstkoekjes allemaal maken, gingerbread versieren, de kerstboom optuigen, aardappelsalade, bowle en gesmeerde broodjes maken en kip en vis paneren. Op kerst is het typische eten aardappelsalade met kapper. Maar mn zus en ik eten geen vis dus hadden wat anders! Na het eten op kerstavond nog wat Tsjechische kersttradities gedaan. In een bak met water had iedereen een drijfkaars en dan kan je zien welke kaarsen later bij elkaar zijn. En buiten je pantoffel gooien, wijst de punt naar het huis blijf je volgend jaar thuis en anders ga je het huis uit. Ik bleef thuis haha. Daarna was het tijd voor Tsjechische kerstliedjes op de piano spelen, te zingen en cadeautjes uit te pakken. Was heel gezellig!

Dinsdag en woensdag waren we bij familie op bezoek. Donderdag en vrijdag ging ik samen met mn Thaise zus naar Rumburk, waar de enige uitwisselingsstudent buiten Praag woont. Bijna in Duitsland al haha. Was leeuk! Gepraat, gewandeld, gegeten, gebowld, kerstkoekjes gegeten en tafelvoetbal gespeeld met haar broertje. Hij won met z’n 6 jaar bijna van ons 3 samen haha. Vrijdagavond terug in Praag nog met mn zus rondgelopen op de kerstmarkt en het kasteel en foto’s gemaakt :) Zaterdag weer een dag bij andere familie geweest. Lunch, taart, kerstkoekjes, bowle en meer gehad. Tsjechische kerst is veeeeeel eten haha. Zondag en maandag ging ik naar Liberec, het blijft een geweldige plek voor mij! Alweer bijna 2 jaar geleden van de schooluitwisseling, de tijd vliegt. Zondag geshopt en in de avond wat mensen opgehaald om naar cottage te gaan. Met 2 meisjes van de uitwisseling en wat vrienden van ze. Erg gezellige nacht gehad :) En maandag niet veel gedaan en in de middag ben ik weer terug naar Praag gegaan.
Weer terug in Praag was de laatste avond van 2012 gekomen! Voordat we konden eten moesten we eerst het eten vinden. In de auto, op de zolder (de échte zolder, donker, koud en niet overal is staanbaar) en buiten. Waar we vanaf mijn raam moesten schieten met een geweer. Heb ik dat ook weer gedaan in mn leven haha :) Het eten was fondue! Na het eten hebben we spelletjes gedaan tot middernacht en in middernacht naar buiten. Ik had wel wat meer verwacht, we waren de enige op straat en niet veel vuurwerk gezien haha. Maar was wel een gezellige avond met mn familie! Weer binnen hebben we nog een hele tijd gepraat.



10-01-2013

Vorige week dinsdag in de middag ging ik samen met mn zussen naar het nationaal theater, voor een balletvoorstelling van de Notenkraker. Was gezellig :)
Ook heb ik te horen gekregen dat er een nieuw gezin was gevonden.. Gelukkig in Praag!

Woensdag geen idee meer wat we hebben gedaan, maar in de avond had mn Thaise zus een soort van concert met allemaal mensen en zij speelde viool. Dus daar zijn mn vader en ik wezen kijken :)

Waar je in Nederland standaard 2 weken kerstvakantie heb, is dat hier niet zo standaard, kwam ik 2 dagen van tevoren achter. Gelukkig had mijn school nog wel vrij donderdag en vrijdag :) Dus terwijl iedereen weer naar school en werk was van mn familie was ik alleen thuis. In de middag ben ik naar de YFU office gegaan om te praten over van alles en verder heb ik schoongemaakt.
Vrijdag weer een dagje alleen. In de middag ben ik samen met iemand van YFU naar mn nieuwe gezin gegaan, om kennis te maken. En ik zou er zondag al heen gaan.

Zaterdag in de ochtend niet heel veel gedaan, behalve beginnen met mn tas inpakken. Maar van 3 tot 6 uur waren we in een Braziliaans restaurant. Voor mn vaders verjaardag en mijn laatste dag in de familie. Het was onbeperkt eten en salades was een buffet. En om de paar minuten kwam er iemand langs met een stuk vlees, waar je dan een stuk van kreeg als je wou. Dus 3 uur lang veeeel verschillende soorten vlees gegeten haha. Was ontzettend lekker! Vooral ook de gebakken bananen en gegrilde ananas :) Met een volle maag thuis hebben we een film gekeken.

Zondag was dan de dag van de verhuizing, na bijna 3 geweldige maanden bij dit gezin gewoond te hebben. ’s Ochtends mn tas gepakt en met zn allen gelunched. Na de lunch was het dan toch tijd om te gaan. Mn familie bracht me en daar zit je dan met je 2 families in je nieuwe huis. Toen was het tijd om ‘afscheid’ van mn oude familie te zeggen. De rest van zondag heb ik mn kamer ingericht, hebben we avondgegeten en rondleiding door het huis en alles. Ik woon nu een heel stuk dichter bij de stad, dus korterer weg naar school :) Ik heb een zus van 14 en een broer van 21, maar hij studeert in Amerika dus die ken ik (nog) niet. Een redelijk grote kamer en een klein keukentje en een eigen badkamer :)

Deze week weer school gehad, niet heel veel bijzonders behalve aardig wat toetsen.. Dat is ook grotendeels wat ik gedaan heb deze week om ervoor te leren en te vertalen :P

Dinsdagavond had ik weer pianoles :) En gister ben ik naar mn vorige familie geweest, om was op te halen, bij te praten en elkaar eindelijk weer te zien! Hele dag tot in de avond gebleven, was gezellig :)) En vandaag weer met de YFU baas gepraat, was ook gezellig. Morgen komen mn twee ‘oude’ zussen langs om te zien hoe ik hier woon! En wat dit weekend op de planning staat weet ik nog niet. En volgende week vrijdag heb ik ball van mn vorige zussen, dus ga ik daar het begin van het weekend doorbrengen en zondag ga ik op skikamp met mn klas voor 8 dagen. Mn eerste keer skieen (wat voor iedereen in Tsjechie de normaalste zaak van de wereld is), dus ik ben benieuwd of ik het ga overleven en of ik het leuk ga vinden. Maar ik kijk er erg naar uit :D

Ik heb dit jaar wat meer uitwisselingen mee gemaakt dan de bedoeling was, maar ik denk dat alles nu beter gaat worden. Aan het begin van de week had ik toch wel heel erg heimwee naar mn vorige familie, maar nu ik al wat meer gewend ben aan deze familie (ik heb er wel vertrouwen in dat het met deze familie ook goed komt alles) is het nu te doen. Mn vorige familie vind het ook jammer dat ik weg ben, maar ook nu ik daar niet meer woon steunen en helpen ze me nog met alles wat ik nodig heb. En gaan we regelmatig afspreken. Dus ipv 1 Tsjechische nieuwe familie heb ik er gewoon 2 waar ik de tijd mee kan doorbrengen :D Toch nog wat positiefs aan een paar moeilijke tijden overgehouden haha.

Mn Tsjechisch is in de vakantie weer hard vooruit gegaan. Op school kan ik nog steeds niet alles volgen, vooral de woorden die alleen bij een bepaald vak voorkomen niet. Maar als mn klasgenoten praten kan ik grotendeels wel volgen. En met mn familie nu praat ik ook zo goed als alleen Tsjechisch, ook omdat engels amper mogelijk is :)

Nog steeds geniet ik van het Tsjechische leven, het lekkere eten (jaja, ik eet nu ook het eten wat ik in Nederland niet lustte en wat in Nederland wel is maar ik nooit op het idee gekomen ben om het te eten) en alles :D

Ik zal vast wel iets vergeten zijn na zo’n lange tijd en veel gebeurtenissen, maargoed :)

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Tessa

  • 11 Januari 2013 - 23:51

    Agnes:

    Hallo Tessa,
    Je hebt even op een berichtje van me moeten wachten, maar er waren allerlei verwikkelingen hier. eerst een flinke keelontsteking, daarna Kerst, Oud en Nieuw, kleinkinderen te logeren, en nog van alles meer.
    Fijn dat er nu wat helderheid is en je een nieuwe familie hebt. Ik hoop, dat je daar een fijn laatste half jaar krijgt. En... eigenlijk heb je nu dus twee families. Probeer maar zo snel mogelijk te wennen aan je nieuwe familie. Zij moeten ook de kans krijgen jou te leren kennen, dus zorg dat je veel met hen praat en ze bij jou leven in Tsjechië betrekt. Dus... trek niet te vaak naar je oude gastgezin, hoe leuk je het daar ook hebt gehad.
    En met dat Tsjechisch van jou komt het wel goed, denk ik. Nog even en je droomt in je nieuwe taal.
    Geniet!!!
    Liefs, Agnes.

  • 14 Januari 2013 - 00:37

    Inge:

    Zo jij bowlt vaak! Eerst las ik steeds wat anders dus ik schrok steeds hahaha! Je hebt echt veel meegemaakt! En dat is precies wat bij jou past :D veel ervaring :)) heb je al foto's van je nieuwste huis?:) neem maar een paar lekkere recepten mee naar Nederland over een half jaar :)) xxxxxxx

  • 14 Januari 2013 - 19:54

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Ha die Tessa,
    weer veel gebeurd afgelopen tijd. Hopelijk kun je bij dit gastgezin de komende, laatste, 6 maanden uitzitten. Je bent wel druk met alles, daar kan een beetje ontspanning als bowlen geen kwaad (leuke reactie van Inge).
    Moet je op school nu echt met alles meedoen (en goede cijfers halen)? Dat zal dan ook allemaal wel weer lukken. We wensen je weer een goede tijd en kijken uit naar het volgende bericht.
    Groetjes van papa, mama, Lisa en Martta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 30156

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: