Cultureel weekje - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Cultureel weekje - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Cultureel weekje

Blijf op de hoogte en volg Tessa

06 December 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Ahoj :)



26.11.2012

En alweer 1,5 weken voorbij. Alweer meer dan 3 maanden hier. Deze week een cultureel weekje gehad :)

Vrijdag 16.11 kwam een vrijwilliger bij ons eten. We gingen sushi maken (jep, voor mij zonder vis :P) en in de avond heb ik een film gekeken.
Zaterdag heb ik weer een film gekeken en ‘mijn delen’ van het huis schoongemaakt. In de middag/avond had ik met een klasgenoot afgesproken. Het plan was om naar een chocoladebar te gaan en taart te eten, maar 17 november is hier een nationale feestdag. Dus dat en ook alle andere plekken waren vol! Dus zijn we bij een theeplaats geland en thee gedronken en soort pizzabrood gegeten. Daarna hebben we bij haar thuis een Tsjechische film gekeken. Was heel gezellig! :D
Zondag gingen we in een Grieks restaurant lunchen en wat ik verder heb gedaan laat mn geheugen me in de steek.

Afgelopen week weer (heel verrassend) een weekje school gehad.
Dinsdag in de namiddag ging ik met mn familie naar het schooloptreden van mn Thaise zusje. Waar alle klassen gingen dansen/zingen/toneelstukjes hadden. Was erg leuk om te zien.
Woensdag na school had ik mn tweede piano les en in de avond gingen we weer naar de muziekschool. Waar iedereen een soort optreden gaf om aan de ouders te laten zien wat ze kunnen. Mn Tsjechische zus speelde piano en mn Thaise viool.
Vrijdag had ik eerst school, wel van 8.45 tot 12.20. Eigenlijk was het plan om na school Tsjechische les te hebben, maar de leraar was ziek. Maar alsnog gingen we met wat uitwisselingsstudenten afspreken, om onze 3 maanden hier te ‘vieren’! Omdat ik zoals altijd weer in mn eentje uit ben op vrijdag, ging ik eerst bij de Mac Donalds zitten en alle berichten beantwoorden van een tijd lang. Om 14.20 hadden we afgesproken en gingen we met zn 5en in een bar wat eten. Daarna waren we nog maar met zn 4en en hebben we nog een hele tijd gepraat en rond gelopen. Rond 6 uur waren we ergens anders in Praag, het enige meisje buiten Praag op te halen die dit weekend in Praag was. Toen kwamen we erachter dat de portomonee van de Amerikaanse student was gestolen, dus weer terug naar de plaats van de middag. Welkom in de hoofdstad :/ (Maar hij is er weer!) In de avond waren we in een bar met de broer met vrienden van eht Duitse meisje. Was erg gezellg! :D
Zaterdagochtend ging ik met mn zussen naar de doop van een kennis. In de middag heb ik niet heel veel meer gedaan en in de avond ben ik met mn Thaise zus en de 2 duitse uitwisselingsstudenten naar een Tsjechische musical geweest. Van het verhaal begreep ik niet heel veel, maar de Nederlandse theaters mogen wel wat leren van de Praagse haha!
Gisterochtend (zondag) ging ik weer schoonmaken en in de middag met mn Thaise zus naar een musical op het ijs; Popelka. Het was zonder ondertiteling en het Tsjechs ging me allemaal nog wat te snel om alles te begrijpen. Maar het zag er wel heel mooi uit :) Daarna gingen we met de familie in een Mexicaans restaurant uit eten.

Vandaag (maandag) nog een cultureel dagje school gehad. Eerst 3 normale lessen en daarna voor Frans in de bioscoop van het Franse institut tegenover de school een Franse film gekeken. Met zo’n beetje iedereen in de school die frans heeft. Eerst een stukje van een film die ik niet ken. Maar ze hadden alleen maar engelse ondertitels en niet iedereen begreep het. Dus (helaas voor mij :P) gingen we toen over naar een andere film. Intouchables. Een Franse film met Tsjechische ondertitels. Ik begreep meer van de odnertitels :) Ik wou deze film al best lang zien, helemaal begrepen heb ik het niet door de taal maar ik wil hem nog steeds in het engels/nederlands zien en hem heleaal begrijpen haha.

Wat ik wel begin te missen is de geregeldheid in Nederland. Want ja, Nederland is zeer geregeld, vooral in school. Waar je in Nederland boeken hebt met tekst, een leraar met uitleg en een werkboek met vragen. Heb je hier een leraar die de hele les praat en een schrift waar je alles in kan opschrijven. ‘Normaal’ huiswerk heb je voor bijna geen vak, het enige wat je moet doen is de aantekeningen leren voor de toets. Heel leuk als je het begrijpt, wat minder leuk als je niet veel verstaat haha. Maargoed, nu het bijna december is heb ik nog zo’n 5 weken om alles te begrijpen, want vanaf januari wordt ook van mij verwacht dat ik echt wat kan doen in de lessen en tijdens de toetsen :)



4.12.2012

Vorige week weer naar school geweest. Volgens mij niet heel veel bijzonders gedaan, behalve de Tsjechische les op woensdag en de piano les op donderdag. En vrijdag met de halve biologie klas naar de dierentuin geweest. Helaas was het niet leuk rondkijken, maar alleen maar naar een paar verschillende apen kijken. Dus veel van de Praagse dierentuin heb ik nog niet gezien :P Maar komt nog wel een keer dit jaar denk ik :)

Vrijdagavond kwamen er vrijwilligers en gastouders naar mijn huis om met zn allen over hun ervaringen te praten tot nu. Het plan was om met klasgenoten uit te gaan, wat uiteindelijk toch niet door ging. Dus bleef ik thuis en gingen mn Thaise zus en ik in haar kamer er een gezellige avond van maken. Tafeltennis, muziek luisteren, pepernoten eten (jaja, ook zij kan daar en van stroopwafels niet genoeg krijgen :D) en gepraat. En ze heeft me ‘Merry Christmas’ op de piano geleerd. Was gezellig :))

Zaterdagochtend was er een YFU meeting. Al waren we maar met z’n 5en in totaal haha. Er was een soort speurtocht door Praag door een organisatie. Ik was samen met Mind (Thaise zus). Binnen 3 uur moest je terug zijn en door vragen (met adres) moest je zelf bepalen hoe je ging. Heel leuk als je eerst alles moet vertalen haha, maar we konden het wel :D We hadden ongeveer de helft van de vragen. En dan als een gek terug rennen om binnen de 3 uur terug te zijn (3 uur en 0 minuten, we zijn goed haha) over de Charles Bridge met veeeeel toeristen :P In de namiddag terug naar huis en toen heb ik aan mn presentatie voor ZSV (soort maatschappijleer) gewerkt, die ik vandaag had over de Verenigde Naties. Zondag bestond uit het huis schoonmaken en verder de presentatie maken.

Gister en vandaag weer school gehad. En gister na school mn presentatie afgemaakt en huiswerk gemaakt. Vandaag de presentatie gehad, voor ZSV ben ik save voor het eerste halve jaar haha :)



6.12.2012

Gister was het 5 december, dus Sinterklaas! Op school hadden we het 4e lesuur een soort sinterklaas. Van elke klas moesten 4 leerlingen van beneden naar de 4e verdieping rennen en puzzels in elkaar zetten ofzo :P Na school heb ik mn Tsjechische huiswerk gemaakt en naar de Tsjechische les gegaan. Na de les ben ik samen met America en Brazilie rondgelopen en gepraat over van alles. En om 20.00 moesten mn zus en ik thuis aan de tafel zitten. En dan komen ineens je gastouders en zus als Sinterklaas (gastmoeder), engel (gastvader) en duivel (gastzus) de kamer in haha. Jep, anders is de Tsjechische sinterklaas wel! Ik kan me van vroeger nog wel herinneren dat ik de Duitse sinterklaas eng vond, en ik snap wel dat de Tsjechische kinderen er ook bang voor zijn voor de duivel haha. Als je hier niet lief bent geweest krijg je kool of een aardappel, maar wij kregen natuurlijk lekkere dingen :) Daarna nog hele tijd gepraat en mn bed ingegaan.

Vandaag weer school gehad en straks ga ik naar mn pianoles :)

Waar ik ook heel blij mee ben is dat mn engels echt heel erg verbeterd is. ‘Vroeger’ was ik altijd een van de slechste in engels op school en begreep ik er nooit iets van. Bij de uitwisseling van bijna 2 jaar geleden weet ik nog wel dat ik aan het begin zo’n beetje alles in de vertaalmachiene gooide en nu kan ik zonder na te denken engels praten :) Ook bij mn franse seminar gaat mn franse uitspraak vooruit zegt de leraar, maar het engels accent blijft er haha.

Het sneeuwen is hier ook begonnen, na de laatste keer in oktober al. In Praag valt het nog mee, maar hoorde dat het in de rest van Tsjechie wel heel erg sneeuwt. Nu ligt er al een dun laagje, na alleen maar een paar vlokjes van vorige week. Dus ben benieuwd hoe het echte besneeuwde Praag eruit gaat zien :D

  • 06 December 2012 - 20:48

    Inge:

    Hooi!
    Woooow, het is elke dag feest daar, ik ben jaloers! Hoe hebben jullie de portemonnee terug gekregen? En ik wist niet dat zij ook een soort Sinterklaas hadden! :o Heb je daar geen foto's van? :D
    xxxxxxxxxx

  • 07 December 2012 - 12:33

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Hoi Tessa,
    weer een heel verhaal nog zo lange tijd. Sinterklaas in Tsjechië, wie had dat verwacht? Het is nu vrijdag iets na 12 uur en heel Nederland zit onder een dik pak sneeuw; da's lang geleden. In Praag inmiddels ook?
    Zo te lezen kom je aan eten niets tekort, passen de pepernoten en stroopwafels daar nog wel bij?
    Straks spreek je dus vloeiend Engels, Frans, Tsjechs en kun je nog pianospelen ook. Wat kunnen we nog meer verwachten? Autorijden?
    Hoe je goed en tot de volgende keer. Papa, mama, Lisa en Martta

  • 07 December 2012 - 15:59

    Agnes:

    Hallo Tessa,
    Vanuit een sprookjesachtig wit Nederland de hartelijke groeten. Ik heb het nog druk, want moet mijn Sinterklaasrijm nog maken voor morgen. Ik heb Leonie, onze laatste gastdochter, getrokken, en zij is nu al hier. Heel gezellig.
    Tot volgende keer.
    Groeten, Agnes.

  • 17 December 2012 - 16:47

    Tessa Jansen Venneboer:

    @Papa: Laat dat vloeiende Frans maar heel erg achterwege ;p Het enige is dat het switchen tussen Frans-Tsjechisch en ook Engels-Duits wat beter gaat :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 30156

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: