:) - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu :) - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

:)

Blijf op de hoogte en volg Tessa

15 November 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Hallo :)


10.11.2012

Wat vliegt de tijd voorbij, voor ik het weet is het alweer ruim 10 uur ’s avonds elke dag en ik zit alweer op 1/4e van mn uitwisseling..

Vorige week woensdag en donderdag waren weer ‘gewone’ schooldagen en woensdag tussen school en Tsjechische les ging ik warme chocomelk drinken met Duitsland en na de Tsjechische les ging ik met mn zussen Scharzwaldküchen eten, na de kaart met deze taart die van mn ouders kwam :)

En vorige week vrijdag was weer leeeuk! Op school was er informatie over YFU voor de eerste en tweede klassen. Waar ik mee ging helpen :) Dus nu weet echt minstens de helft van de school over ‘de Nederlandse student die geen Tsjechisch spreekt’ haha! Ook nog met de ‘baas’ en een vrijwilliger gepraat over hoe alles nu gaat :) Daarna samen naar de YFU office gegaan voor mn Tsjechische les. Daarna gingen we samen met alle uitwisselingsstudenten naar een badmintonhal, voor een meeting met ook een deel van de vrijwilligers. Wat weer erg gezellig was :D

Zaterdag gingen we naar ‘Most’, een plaats ergens in Tsjechie om uit eten te gaan voor de verjaardag van de oma. Onderweg nog langs een paar begraafplaatsen, waar familie ligt. Eigenlijk ben ik nog nooit op een Nederlandse geweest, en voor zover ik me kan herinneren ook maar op 2 in Duitsland. Dus hoe het met Nederland zit weet ik niet, meer anders dan de Duitse is het wel. Het eten was erg lekker en ´s middags gingen we weer naar huis.

Zondag gingen we naar ´Kralovice´ naar andere familie. Eerst kregen we een rondleiding op hun boerderij en daarna kregen we eten. Van tevoren zeiden ze al dat we bij deze familie weten wat het tegenovergestelde van honger is, en dat was het! Na de soep, het typisch Tsjechs eten, kwamen nog verschillende stukken taart en daarna ook nog hapjes. Maar was wel lekker en gezellig :)

Ook heb ik dit weekend aan mn presentatie over Nederland voor aardrijkskunde gewerkt, die ik maandag zou hebben. Eerst in het Nederlands en daarna de hele powerpoint in het Tsjechisch :) Maar het is heel normaal om hem hier niet op die dag te hebben, maar de volgende les (dus ik had hem donderdag, in het engels met wat Tsjechs tussendoor), of verspreid over 2 of 3 lessen. Georganiseerder is de Nederlandse school wel! De presentatie ging goed en ik vond het ook leuk om mn klasgenoten meer over Nederland te weten te laten komen dan de standaard dingen die iedereen denkt :)

Deze week weer een normale schoolweek gehad. Woensdag weer met meisje uit Duitsland wat gedronken voor de cursus en vrijdag met klasgenoten wat gedronken! :D Dit weekend was vooral uitrusten, omdat ik niet helemaal lekker was. En met mn Thaise zus piano gespeeld. Donderdag heb ik mn eerste piano les. Ik heb er nooit wat mee gehad eigenlijk, maar Tsjechie maakt je houden daarvan! Dus ik ben benieuwd :) En mn gastvader en ik hebben een hele tijd aan mn diskriptivni geometrie gezeten, omdat ik geen flauw idee was wat ik aan het doen was al die weken, voor zover ik het begreep haha.

Inmiddels is mn Tsjechs te goed om ´niets´ meer te doen tijdens lessen en toetsen maar nog te slecht om alles te doen. Dus met een paar leraren heb ik al wat afgesproken om wat andere dingen te doen. Om eindelijk echt iets nuttigs te doen te hebben en ook voor nog meer verbetering van mn Tsjechs :)

Nu ik wat meer Tsjechs spreek kom ik er toch wel achter dat ik de ´R´ en ´Ř´ (soort mening van R of sj) totaal NIET kan uitspreken. In Nederland heb ik nooit geleerd om de ´R´ uit te spreken, terwijl je die hier toch wel hard nodig hebt. Mn klasgenoten en familie doen er alles aan om me te helpen, maar de Nederlandse achtergrond blijft er zijn. Wat ik een ´R´ vind, vinden zij een ´G´ haha! Dus dat wordt veel oefenen komende tijd :)



15.11.2012

Deze week weer school gehad, paar gezellige lessen gehad :) Nu ik wat Tsjechs spreek is het toch wat minder eng me aan te spreken :P
Woensdag weer cursus gehad. Helaas was Duitsland ziek dus ben ik me zelf maar gaan vermaken tussen school en les door in een tram te stappen en hopen dat die heen gaat waar ik heen wil. Helaas ging die richting uit de stad ipv er meer in. Dat is hoe we hier de tijd door komen :D
Vandaag had ik mn eerste piano les, zoals ik al zei. Het was leuk! Ben benieuwd hoe het gaat verlopen :))

Wat me ook echt is opgevallen dat ze hier qua politiek en geschiedenis veel serieuser zijn dan in Nederland. Bij een gebouw krijg je meteen de hele geschiedenis te horen, net als bij de naam van een bekend iemand. En toen ik bij mn franse seminar niet wist wie de huidige president van Frankrijk is, werd ook gevraagd of ik niet van Mars kom omdat ik het niet wist haha.

Inmiddels heb ik te horen gekregen dat ze voor een gezin ipv alleen in Praag, over heel Tsjechie gaan zoeken.. Buiten Praag is meer Tsjechie, maar om weer met 0,0 te beginnen zie ik wat minder zitten. Dus ik ben benieuwd op wat het gaat uitlopen! :)

  • 15 November 2012 - 23:06

    Rosa :

    Leuk om al die verhalen van anderen ook te lezen :D.
    Ik heb trouwens hetzelfde probleem! Hebben ze in Tsjechië de 'R' ook voor in de mond? In Zweden in ieder geval wel en ik kan het ook niet uitspreken. Ik zeg de 'R' achter in mijn keel (tja, en dat is voor hun net als de g, die zij dan weer niet echt kunnen uitspreken), dus als ze hier mijn naam proberen na te zeggen, zeggen ze Gosa en dat klinkt nou niet echt leuk ;). Ik heb gegoogled op hoe je de spaanse 'R' uit moet spreken, want dat is ongeveer hetzelfde idee en dat hielp wel, maar ik kan het nog steeds niet aan het begin van een woord.
    Heel veel succes ermee en ik hoop dat ze snel een gastfamilie voor je vinden (en dan in Praag natuurlijk)!

    Groetjes :)
    Rosa

  • 15 November 2012 - 23:44

    Inge:

    Balen dat ze nu in heel Tsjechië zoeken, maar jou kennende ben je wel avontuurlijk en nieuwsgierig genoeg ingesteld om nog meer nieuwe dingen mee te maken! ;) En de contacten zullen vast en zeker wel blijven! :) Blijf toch voor je duimen dat je in Praag mag blijven!

    Ben heel erg benieuwd hoe je skills van pianospelen en Tsjechs praten klinken als je terug bent :D

    Veel plezier! xxx

  • 18 November 2012 - 12:55

    Agnes:

    Hallo Tessa,
    Weer een leuk verslag van jouw belevenissen. Ik ga met je duimen voor een ggz in Praag. Al weet ik, dat dat niet veel zal helpen. Misschien moet je zelf ook even lobbyen op school. Laat aan je mentor en je leerkrachten en klasgenoten weten dat je een nieuw gastgezin zoekt. Ik heb dat hier ook wel meegemaakt als dv en dat heeft in de meeste gevallen een gastgezin opgeleverd. Begin er morgen maar mee. Desnoods hang je een poster op op school met jouw vraag, met een foto erbij, zodat ze zien om wie het gaat. Wie wet wat het oplevert. En dan kun je waarschijnlijk ook op school en dus in Praag blijven. Ik wens je er veel succes mee.
    Ondertussen gewoon genieten en veel Tsjechisch leren, dan komt het wel goed.
    Tot de vilgende keer.
    Groeten, Agnes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 30155

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: