Gastgezin nummer 3 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Gastgezin nummer 3 - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Gastgezin nummer 3

Blijf op de hoogte en volg Tessa

22 Oktober 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Ahoj :)


19.10.2012
Er is alweer ruim een week voorbij, dus tijd voor een nieuwe blog!

Vorige week vrijdag begon weer als een normale schooldag, die om 12.20 was afgelopen. Na de lunch had ik met de Amerikaanse studente afgesproken en hebben we wat door de stad gelopen. Rond 15.15 hadden we weer Tsjechische les en na de les ging ik naar mn huis. Tijd om alles weer in de koffer te stoppen, afscheid te nemen en worden opgehaald door mn nieuwe tijdelijke gastvader op weg naar mn 3e huis. Onderweg gingen we nog langs een ander metro station om een taart op te halen, die voor me was gemaakt bij mn oude gastgezin nog. Omdat door het veranderen van familie mn feestje niet meer door ging, zaten we uiteindelijk met dit gezin met de taart. Dus het dessert, ontbijt, tussendoortje, ontbijt en ontbijt bestond uit taart haha :) Mn nieuwe gastgezin bestaat dus uit de Thaise uitwisselingsstudent, een gastzus van iets ouder dan mij en twee ouders. ’s Avonds hebben we avondgegeten, huis rondleiding gehad en gepraat.

Zaterdagochtend gingen na het opstaan en ontbijten ik en mn gastzussen de wekelijkse schoonmaak doen. Wat betekende de badkamer schoonmaken. Na ongeveer en uurtje waren we klaar en rond 12.00 gingen we met onze ouders naar een Thais restaurant. Lekker! In de middag hebben we mijn kamer klaargemaakt en heb ik tafeltennis gespeeld met mn Thaise zus, tafeltennistafel in de kamer is leuk!

Zondag gingen we na het ontbijten naar het bos ergens buiten Praag. Zoals een echte Tsjech paddenstoelen zoeken. En jaja, na al die boswandelingen heb ik ook eindelijk wat eetbare paddenstoelen gevonden! Een paar uurtjes en 2 manden paddenstoelen verder gingen we weer naar huis. Mind (Thaise zus) en ik gingen naar het werk van onze Tsjechse zus, in een Italiaans café. Nog meer lekker :) Weer thuisgekomen gingen we helpen met de paddenstoelen schoonmaken en eetklaar maken. ’s Avonds gingen we weer verder met tafeltennis spelen.

Maandag was weer een dag school en na school heb ik met de 2 Duitse meisjes afgesproken om een cadeautje te kopen voor de Amerikaanse, die dinsdag jarig was. Ook hebben we nog cocos chocomelk gedronken :) ’s Avonds bestond denk ik weer uit tafeltennis haha.

Dinsdag weer zoals altijd school en in de middag huiswerk maken, Tsjechs leren en mn Thaise zus heeft me een liedje op de piano geleerd. I like!

Woensdag ging ik na school met mn contactpersoon naar de YFU office om met de YFU CZ baas te praten over hoe de eerste 2 maanden zijn gegaan (jaja, de tijd gaat snel..). Daarna heb ik chocomelk gedronken met Duitse meisje en daarna weer Tsjechische les. Na de les gingen we met de groep de stad in en wouden we bij Hard Rock Café wat eten. Helaas was het net deze avond voor 18 jaar en ouder.. Dus uiteindelijk gingen we maar met z’n 4en bij een Italiaan wat eten.

Donderdag was weer een dag school en na school heb ik al mn Tsjechische lessen netjes in de computer bewerkt. Verder nog meer piano geleerd!

Vrijdag (vandaag) had ik school tot 12.20 en om 15.15 had ik Tsjechische les. We moesten allemaal om 16.00 weg, dus we hadden niet heel lang les. Dus met Mind naar huis gegaan waar we gingen eten en ons omkleden. Netjes in jurk en hakken, want we gingen naar een klassiek concert van de YFU CZ baas! Ook nog een paar andere YFU vrijwilligers gezien en daarna in de avond hebben Mind en ik niet veel meer gedaan dan gezellig met onze laptops foto’s uitzoeken, verhalen schrijven en spelletjes spelen :)

Ik vermaak me wel hier, zit in een hartstikke leuk gezin nu! Ik heb te horen gekregen dat ze misschien al een nieuw vast gezin voor me gevonden hebben, maar er moeten eerst nog gesprekken, papieren en een kennismaking volgen, dus het duurt waarschijnlijk nog zo’n 2 weken tot ik er heen zou gaan als het door gaat.
Mn Tsjechs gaat ook beter, gesprekjes voeren in het Tsjechs gaat veel beter. Al zijn het maar over makkelijke dingen, het is al meer als de ‘Jak se máš?’ (Hoe gaat het?) van een paar weken geleden. Hoe ik ´vroeger´ de Franse werkwoorden rijtjes heb geleerd mag ik dat nu voor het Tsjechs ook doen!
Helaas heb ik geen vakantie, wat zo’n beetje iedereen in Nederland wel om deze tijd heeft. Maar volgende weekend ben ik ook donderdag en vrijdag vrij. En ik heb het geluk om met dit gastgezin volgend weekend naar Venetië te gaan! Ongeveer 9 uurtjes met de auto, we gaan van donderdagmorgen tot zondag. So I’m happy!! :D
Het weer hier wordt wat minder. Vooral in de morgen is het kouuuud! Loop hier al met een sjaal rond en redelijke winter kleding, dus hoe ik de winter ga overleven moet ik nog zien haha.


22.10.2012
Zaterdag na het ontbijt en Tsjechische middageten ging ik fietsen met Mind en m´n gastmoeder. Fietsen hier is wel heel wat anders dan in Nederland, en ik begrijp waarom de helm verplicht is. Ik mis m´n Nederlandse fiets :P Was wel heel leuk. Daarna gingen we taart maken en avondeten. In de avond gewoon gepraat enzo.

Zondag ging de wekker heel vroeg om om 7.30 de deur uit te gaan met mn zussen. Op weg naar Starbucks en met Starbucks naar de Charlesbridge. Om een zussenmeeting met Starbucks op de ´lege´ Charlesbridge te hebben, zonder al die toeristen. Helaas was er heel veel mist, maar alsnog heel erg gezellig :) Weer thuis gingen we een ander Tsjechisch eten voorbereiden en lunchen. In de middag gingen we schoonmaken, ging ik met mn zus wat voor de badkamer versieren en de rest van de dag heb ik weer Tsjechs geleerd.

Vanochtend was weer een normale dag op school en in de middag ging het weer door met Tsjechs leren, eten, praten en meer :)


En iedereen trouwens heel erg bedankt voor alle reacties, vind het leuk om te lezen :)

Na shledanou!

  • 22 Oktober 2012 - 20:54

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Ha die Tessa. Blij weer wat van je te horen. Jaja, alweer 2 maanden verder. Blij dat alles goed gaat, nu maar duimen voor een nieuw (en laatste!) gastgezin.
    Dus we krijgen over een maand of 8 een piano-spelende Tessa terug? En diezelfde Tessa die ook de weg kent in de Tsjechische keuken?

    Hou je haaks, meid. Lieve groeten uit Amersfoort

  • 24 Oktober 2012 - 04:20

    Agnes:

    Ha Tessa,
    Het is midden in de nacht en ik kon niet slapen. Een mooi moment even je blog te lezen en een berichtje achter te laten. Ik hoop voor jou, dat je snel in een definitief gastgezin komt. Dat gaat vast wel lukken. In elk geval heb je het nu naar je zin en met het Tsjechisch zal het ook wel lukken. Wel top, dat je zoveel les krijgt. Goed van YFU Tsjechië.
    Heb je trouwens ook wel contact met Tsjechische jongelui? Ik lees bij jou namelijk vooral con tact met andere YFU-studenten. :Leuk natuurlijk, maar daar ben je toch niet voor op uitwisseling gegaan. En je Tsjechisch gaat natuurlijk veel sneller vooruit wanneer je "in een bad van Tsjechisch" komt. Probeer maar wat af te spreken, er zijn vast wel leuke jongelui.
    Ik hoop, dat alle gastgezintoestanden snel achter de rug zijn.
    Liefs, Agnes.

  • 29 Oktober 2012 - 13:50

    Opa En Oma Jv:

    hallo Tessa,
    leuk weer eens iets van je te horen, zo te lezen vermaak je je daar wel, alleen dat heen en weer met je adres lijkt ons niet ideaal ! met je vriendinnen rooi je het wel ! van de lestijden snappen we niet veel , zijn dat allemaal gedeelten van de dag ?
    met het "stappen" leer je de omgeving cq de stad wel kennen dunkt ons zo .
    van ons familieweekend bij Ruud en Engeland heb je via Lisa al wel het een en ander vernomen , in ieder geval het was best leuk, de boottocht langs de zuidkust op de zaterdag en het samen eten in een Pub , op zondag avond, gezellig , Ruud en Jack hadden zich ook uitgesloofd voor de maaltijden in huis, alles Klasse ! de kleine Eva had lol voor tien , de meiden trokken veel met haar op ,ook Amber en Jasmijn vonden het best leuk , dachten we zo ,al met al , een goed weekend daar !
    het is vandaag regenachtig en kil weer , de wegen liggen vol met bladafval .
    Tes :we horen nog wel eens wat van je, het ga je goed daar ! groeten van opa en oma uit Zutphen.

  • 29 Oktober 2012 - 22:50

    Inge:

    Er is wel een voordeel in dat gezinswitchen! Je leert Tsjechië uit meerdere kanten zien :D Plus je maakt meer mee en dat vind je toch leuk? :D Eeeeeen, je doet in dit gezin superleuke dingen! Klinkt echt leuk allemaal! En leuke foto's! :D Alleen jammer dat je maar 2x op internet kan en ik dan natuurlijk net niet op internet zit :(
    Gelukkig zijn er nog ouderwetse manieren!
    Heel veel plezier nog! xxxx <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 30153

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: