In good times and bad times - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu In good times and bad times - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

In good times and bad times

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 Oktober 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Ahoj :)

Alweer zo’n 1,5 week geleden van mn laatste blog. In die tijd is er aardig wat veranderd, het veranderen van gastfamilie en het eindelijk 18 zijn! Maar laten we eerst beginnen bij het begin voor zover ik het nog weet.

Van vorige week maandag, dinsdag, woensdag en donderdag weet ik niet heel veel meer meer dan dat ik gewoon naar school ben geweest, broertjes van school naar tapdance heb gebracht, huiswerk heb gemaakt en Tsjechisch geleerd had.

Vrijdag begon de dag weer met school en om 12.20 had ik lekker weekend. In de middag had ik een Tsjechische cursus en daarna heb ik samen met Angelique (mn half nederlandse contactpersoon) en Lida (YFU vrijwilliger, was in Nederland 3 jaar geleden) gekookt, gepraat en spelletjes gespeeld. Was een erg gezellige avond!

Zaterdag begon de dag met paardrijden en daarna eten en toen door naar de YFU meeting. Om de zaterdag en zondag samen te vatten is er veel gebeurd. Ik heb besloten om van gastfamilie te veranderen door wat problemen en vooral ook door het feit dat ik echt in een Tsjechs gezin wil komen en niet alleen een paar zinnen per dag thuis Tsjechisch horen. Op de YFU meeting waren grotendeels van de gastfamilies, uitwisselingsstudenten en vrijwilligers. Ondanks dat ik veel te doen had met de problemen met mn gastfamilie, was het toch een hele gezellige avond! Het was bij de gastgezin van een Duitse uitwisselingsstudent, waar ik ook bleef slapen met een andere Duitse uitwisselingsstudent.

Zondag ging het geregel van verandering van gastfamilie door en heb ik de middag nog doorgebracht bij iemand anders van YFU en spelletjes gespeeld.

Maandag was het dan zover, na een hele dag op school in de zenuwen zitten en ’s middags de rest van de tas pakken werd ik aan het eind van de middag opgehaald door een vrijwilliger van YFU en naar mn tijdelijke gezin gebracht. Deze bestaat uit 4 kinderen (rond mijn leeftijd, iets ouder) en ouders. Ik slaap bij Lida (zie eerder) op de kamer en het is echt een heel leuk gezin om bij te wonen! :)

Dinsdag was weer een normale schooldag en ik heb te horen gekregen dat ik dit weekend verhuis naar een ander gezin (de gastfamilie van het Thaise meisje, omdat daar wat meer ruimte is voor meerdere weken dan hier). Na school ging ik samen met Angelique naar haar huis en in de avond ging ik met Lida mee naar haar bandje. Rond 22.15 waren we weer thuis en gingen we gezellig in de kamer wachten tot 12 uur, mn 18e verjaardag! Hele gezellige nederlands/tsjechische avond gehad met karaoke, thee, praten en meer :D

Woensdag was dan de dag waarop ik 18 jaar heb gewacht, jarig! Al was het toch wel raar zonder je Nederlandse familie en vrienden en niet eens een vast gastgezin. Maar het was top! Na school heb ik samen met meisje uit Duitsland koffie gedronken en zijn we samen naar de cursus gegaan. Ipv Tsjechisch leren hebben we er maar een verjaardagsles van gemaakt :D 2 Duitse meisjes hadden Käsetorte gemaakt, iedereen ging verjaardagsliedje in eigen taal zingen, we hebben gepraat en ik heb cadeautjes gekregen. Een Praag trui en een leuke kaart! Was weer gezellig as always! Daarna ging ik samen met het meisje uit Thailand (mn aankomende gastzus tot ik een vast gezin heb) naar mn huis. Waar mijn beide tijdelijke gastfamilies waren. Ook al kennen de volwassenen me maar een paar dagen, ze waren ontzettend hartelijk! Was heel gezellig, taart gegeten, avondgegeten, cadeautjes gekregen, gepraat en foto’s gemaakt. Ben ontzettend blij met mn 2 tijdelijke gastgezinnen, nu maar hopen dat er (snel) een net zo leuke, 4e (en hopelijk laatste) gastgezin aankomt :D

Vandaag was weer een normale schooldag met niet veel bijzonders. Behalve het in de ochtend ong 500 meter de berg af lopen naar de tramhalte en in de middag diezelfde weg weer terug lopen. De eerste weken was ik toch wel verwend met een bushalte voor de deur!
Het was dus een week met ups en downs. Maar samen met de steun van de YFU mensen heb ik het nog steeds naar mn zin hier! Op naar het vinden van een nieuw gastgezin, veel meer jaren en nog veel leukere komende maanden :D

  • 11 Oktober 2012 - 19:26

    Agnes:

    Hi Tessa,
    Nog gefeliciteerd met die zo begeerde 18de verjaardag. Ik begreep, dat je er erg naar uitkeek. En nu je het bent zul je merken dat er eigenlijk niks veranderd is, haha.
    Ik had van kantoor al gehoord dat je in een tijdelijk gezin bent gekomen. Het is nu zaak voor jou hard mee te lobbyen voor een nieuw gastgezin. Probeer het via school. Praat met je mentor ( je zult daar ook wel zo iemand hebben), je leraren, je klasgenoten. Zorg, dat zoveel mogelijk mensen weten dat jij een nieuw gastgezin zoekt. Dat is belangrijk, omdat YFU Tsjechië nog een vrij jonge organisatie is en niet uit een heel groot adressenbestand kan putten. Dus.... doe je best. Ik hoop voor jou op snel succes.
    Verder wens ik jou weer een prettige tijd toe.
    Groeten, Agnes,

  • 11 Oktober 2012 - 19:36

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Ha die verse18-jarige!
    Ja, dat was me het weekje wel. We zijn blij dat je een leuke verjaardag hebt gehad. 18 jaar is toch wel iets bijzonders; we hebben natuurlijk aan je gedacht. En nu maar hopen op een echt gastgezin voor de resterende maanden.
    Hier gaat verder alles zo z'n gangetje. Volgende week is het herfstvakantie voor Lisa en Martta. Kennen ze dat in Tsjechië ook?
    Tot de volgende keer. Groetjes uit Amersfoort

  • 12 Oktober 2012 - 11:09

    Symen En Hilda:

    Hallo Tessa

    Nogmaals gefeliciteerd met je 18e verjaardag. Fijn dat je ondanks alle strubbelingen een fijne verjaardag hebt gehad. Succes met het vinden van een nieuw gastgezin, zal vast wel goed komen.
    Wij staan op het punt naar Engeland te gaan en zien Lisa dan ook.
    Veel plezier en succes voor de komende tijd.
    Groeten uit Leeuwarden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 30150

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: