Typical Czech weekend - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Typical Czech weekend - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Typical Czech weekend

Blijf op de hoogte en volg Tessa

30 September 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Hallo :)

Zoals ik al had gezegd had ik dinsdag een sport dag. Om 8.50 hadden we bij een zwembad afgesproken en omdat ik behalve de stad niet veel van Praag ken had ik samen met een jongen uit mn klas afgesproken om daar heen te gaan :) Wij waren de enige uit onze klas die gingen zwemmen en die jongen was verkouden, dus was ik uiteindelijk de enige die echt ging zwemmen. Gelukkig waren er twee meisjes van de parallel klas die mij hielpen met wat te doen en ben ik met hun de hele tijd gebleven! Het is niet zoals een Nederlandse sportdag; de hele dag opdrachten uitvoeren. Maar nee, we mochten een uur lang zelf weten wat we gingen doen. Dus van dat uurtje ben ik misschien een kwartiertje in het water geweest en de rest van de tijd heb ik met die meisjes gepraat. Daarna konden we weer omkleden en naar huis gaan. Dat was de sportdag :) Die meisjes hebben me weer bij een metro station afgezet, wat ben ik toch blij met iedereen die me de weg wijst :D Die middag ging ik eerst naar huis Tsjechisch leren en in de middag ging ik weer naar de stad om mn broertjes van school naar tapdance te brengen en toen ging ik thuis koken en 's avonds weer verder Tsjechisch leren.

Woensdag was weer een volle dag: naar school gaan, in de stad vermaken, Tsjechische cursus, wat eten met de andere uitwisselingsstudenten, laat thuis zijn en mn bedje in :)

Donderdag had ik eerst school en daarna ben ik met wat klasgenoten wat gaan drinken. Wat erg gezellig was en we elkaar ook beter hebben leren kennen :D Voor herhaling vatbaar! Daarna ben ik naar huis gegaan en behalve Tsjechisch leren heb ik volgens mij niets meer gedaan verder bhelave vroeg naar bed gaan.

Vrijdag was ik vrij. Omdat laaaang geleden een belangrijke Tsjechische man is vermoord door zijn broer. 's Ochtends ben ik met mijn gastvader en broertje boodschappen gaan doen bij de globus. Denk eraan hoe boodschappen doen is op zomervakantie in Frankrijk. Met een grote supermarkt en winkelwagens die overal staan. Maar in plaats voor 2 dagen nu boodschappen doen voor 2 weken.. Heb ik dat ook weer meegemaakt :) Daarna zijn we naar vrienden van mn gastfamilie geweest. Waar 2 andere gezinnen waren met elk 2 kinderen. Dus Tessa zat weer omringd door 6 'kleine' kinderen :P We gingen vliegers maken, naar de speeltuin en heb typisch Tsjechs gegeten. Het blijft lekker!

Zaterdag ben ik met mn gastfamilie en wéér een andere familie met 3 kinderen naar het bos geweest. Hier gingen we paddenstoelen zoeken! Ook zijn we nog naar een ander stadje geweest om de kerk te bekijken waar die belangrijke man is overleden. Vervolgens zijn we met zn allen naar ons huis gegaan en hebben we de paddenstoelen bereid in soep en een pap en pannenkoeken gemaakt. Tsjechische maaltijd dag nummer 2 :)

Zondag (vandaag) heb ik grotendeels van de dag Tsjechisch geleerd en wat huiswerk gemaakt. Ook heb ik 's middags even op mn broertjes gepast, toen mn gastouders wat dingen voor het huis moesten kopen. Het avondeten was Tsjechische maaltijdag nummer 3! Knödel met pruimen erin en suiker, gesmolten boter en mohnzaad eroverheen.

Ik heb dus een typische, Tsjechische, lange weekend gehad! Wat me wel beviel :)

Ondanks de moeheid (na 3 nachten 11/12 uur slapen nog steeds ja) gaat het nog steeds prime met mij :D Op school hou ik het ook nog prima vol, al begin ik dat 5.45 dus wel erg te merken..

Ik heb deze week ook een Tsjechische toets terug gekregen waar ik alles wat ik wist had opgeschreven en awt verbeterd was. Dat was toch een stuk leuker dan de aardrijkskundeleraar. Die mijn toets niet eens meer op de stapel nagekeken toetsen had en toen een klasgenoot nieuwe toetsen uitdeelde, de leraar die van mij weer afpakte..
Deze week heb ik weer (minstens) 3 toetsen, Tsjechisch, maatschappijleer en frans. Ik vraag me toch af wat ze met zoveel toetsen moeten doen ;p

Elke dag leer ik weer nieuwe Tsjechische woorden en mn klasgenoten beginnen ook eerst Tsjechisch tegen me te praten en het dan (indien nodig) in het engels te vertalen :)

En dat was mn week wel weer, nu maar eens slapen want morgen begint de week van het vroege opstaan weer ;p

Dobrou noc :)

  • 30 September 2012 - 22:37

    Inge:

    "Vrijdag was ik vrij. Omdat laaaang geleden een belangrijke Tsjechische man is vermoord door zijn broer." hahahaha!

    Maar ik begrijp dat jij, als je terug bent, een paar lekkere, Tsjechse recepten kent en voor ons Hollanders wilt koken? :D

    Veel plezier nog! :D xxx

  • 30 September 2012 - 22:37

    Inge:

    "Vrijdag was ik vrij. Omdat laaaang geleden een belangrijke Tsjechische man is vermoord door zijn broer." hahahaha!

    Maar ik begrijp dat jij, als je terug bent, een paar lekkere, Tsjechse recepten kent en voor ons Hollanders wilt koken? :D

    Veel plezier nog! :D xxx

  • 30 September 2012 - 22:38

    Inge:

    Oeps, twee keer!

  • 30 September 2012 - 22:56

    Agnes:

    Hé Tessa,
    Dat gaat wel goed daar zo te lezen. En je doet goed je best met het Tsjechisch. Pluim!!! Maar dat 's ochtends zo vroeg uit je bed, poeh... ik zou er ook moeite mee hebben. Maar waarschijnlijk gaat het wel wennen. Trouwens, dat is te hopen, want het is niet anders. Het is ook heel normaal dat je erg moe bent en veel slaapt. Dat wordt beter wanneer jouw Tsjechisch beter wordt, dus dat komt wel goed.
    Geniet ook van je tijd daar, wanneer je slaapt maak je niks mee.
    Groeten, Agnes.

  • 01 Oktober 2012 - 14:19

    Jansen Venneboer Tj:

    lieve Tessa,
    je mail heden gelezen we vinden het prettig dat het je goed gaat !ja maakt wel heel wat mee , maar wat wil je ook in een vreemd land ,
    we hadden een leuke verjaardags partij, maar dat heb je al wel gehoord van je ouders !
    we hebben een zonnig weekend gehad, we waren in st Mich gestel om op Maaike en Bernadette te passen , jan carel en anne marie waren naar Oostende , voor een jubileum van BRO
    we hebben vandaag ook mooi weer ,
    we gaan dus 11 october as naar Engeland voor een weekend partij met de familie !
    we zijn ook op de verjaardag van Martta geweest , best wel gezellig .
    het ga je verder goed , groeten van opa en oma uit Zutphen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 30148

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: