Hezký víkend! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Hezký víkend! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Hezký víkend!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

24 September 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Ahoj!

Mn maand (plus een dag) in Tsjechië zitten er ook al weer op. Een geweldige maand! Die aan de ene kant lang leek te duren, door alle nieuwe dingen en aan de andere kant veel te snel ging.

Deze week op school heb ik 6 toetsen gemaakt. Jaja, in het Tsjechisch! Ik heb wiskunde en scheikunde gedaan wat ik kon en bij de andere toetsen heb ik maar alles wat ik in het Tsjechs weet opgeschreven :)

Dinsdag ging ik na school mee mn broertjes van school naar tap dance brengen en 's avonds heb ik Tsjechisch geleerd.
Woensdag had ik eerst school en daarna had ik afgesproken met twee Duitse meisjes om samen naar de Tsjechische cursus te gaan. Daarvoor hebben we nog lekker bij Starbucks wat gedronken en de Tsjechische cursus was ook weer gezellig als altijd! Daarna zijn we met de hele groep nog wat gaan eten :)
Donderdag heb ik behalve school volgens mij niet heel veel gedaan.
Vrijdag ging ik na school naar de Charles Bridge wachten op een Duits meisje om samen naar de cursus te gaan. Het was heerlijk weer en met muziek heb ik me daar wel vermaakt tijdens het wachten. Charles Bridge is geweldig <3 De cursus was weer leuk en in de avond heb ik behalve vroeg naar bed gaan niet veel gedaan.
Ook zaterdag ging de wekker om 5.45 om op te staan, te ontbijten en met de bus en metro richting Zlicin te gaan, op naar de YFU meeting! We gingen met de bus naar Svatý Jan pod Skalou. We waren met 15 mensen en het was erg gezellig! Het weer viel uiteindelijk ook zeer mee. Aan het begin was het echt heuvel op en af klimmen, met een gladde ondergrond door de regen maar het viel mee :) Ondertussen ook nog een paar spelletjes gepeeld, typische YFU CZ :D We zijn geeindigd bij Karlstejn Castle, een kasteel en vervolgens gingen we met de trein weer terug naar Praag. Daar gingen we met wat mensen weer pizza eten en vervolgens Praag in de nacht bekijken. Het blijf geweldig mooi! 's Avonds bleef iemand uit Duitsland bij me slapen, aangezien zij de enige is die (ver) buiten Praag woont!
Zondag gingen we na het uitslapen met nog iemand uit Duitsland en Amerika nog even in Praag rondlopen. Weer op de Charles Bridge geweest :D En rond 5 uur het Duitse meisje weer op de bus gezet en 's avonds was er nog visitie bij m'n gastfamilie :)

Vandaag op school heb ik ook weer overleefd en morgen heb ik een sportdag. Wat betekend 1,5 uur zwemmen en dan ben ik alweer klaar voor morgen :P

Het Tsjechische leven bevalt me nog steeds. Intussen ben ik helemaal gewend aan de lange reis naar school met de bus, metro en te voet en het 's middags en 's avonds warme eten :)

Het enige waar ik nog 'raar' van op kijk zijn de gymlessen, die toch wel wat anders zijn dan in Nederland. In plaats van voornamelijk spelletjes doen met jongens en meisjes gemengd hebben we hier dus apart gym. Wat meestal bestaat uit het uitleven op de fitness apparaten. Vorige week moesten we zelfs touwtje springen en fitness oefenen op de grond doen. Ik wordt nog eens sportief dit jaar samen met al het wandelen :D

Mn Tsjechisch en ook engels gaan ook erg vooruit. Op facebook met klasgenoten probeer ik zoveel mogelijk in het Tsjechisch te schrijven, dat gaat al een heel stuk makkelijker dan praten en luisteren. Het gaat de goede kant op dus!

Nu op naar de komende 9 maanden, op nog meer vooruitgang met mn Tsjechisch en nog meer geweldige tijden :D

  • 24 September 2012 - 19:02

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Hoi Tessa,
    mooie foto's (je staat er goed gezond op!) en een evenzo mooi verhaal. Je bent maar druk, leuk dat YFU CZ zoveel organiseert. Starbucks in Prague is zeker wel blij met jou (en jij met Starbucks).
    Hou je goed. Op naar je 18e verjaardag. Groetjes en liefs uit Amersfoort.

  • 24 September 2012 - 19:02

    Papa Mama Lisa En Martta:

    Hoi Tessa,
    mooie foto's (je staat er goed gezond op!) en een evenzo mooi verhaal. Je bent maar druk, leuk dat YFU CZ zoveel organiseert. Starbucks in Prague is zeker wel blij met jou (en jij met Starbucks).
    Hou je goed. Op naar je 18e verjaardag. Groetjes en liefs uit Amersfoort.

  • 24 September 2012 - 23:06

    Agnes:

    Hallo Tessa,
    Wat goed dat je Tsjechisch zo vooruit gaat. Knap van je. gaat het praten ook al goed? gebruik gewoon alle woorden die je kent en dan zul je zien dat het elke dag beter gaat.
    Je maakt wel lange dagen, met dat vreselijk vroege opstaan. Niks voor mij, ik ben een nachtuil. heb je ook al Tsjechische vrienden gemaakt (en niet alleen YFUmensen??) ben benieuwd.
    Geniet van je tijd daar.
    groeten, Agnes.

  • 28 September 2012 - 23:05

    Mandy:

    Hallo Tessa,
    ich finde es toll, dass es Dir dort so gut geht. Scheint ja alles super zu sein. Ich wünsche Dir noch weiterhin viel Spass.
    Lg
    Mandy und Familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 30153

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: