Šumava, Liberec en.... overstromingen! - Reisverslag uit Liberec, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu Šumava, Liberec en.... overstromingen! - Reisverslag uit Liberec, Tsjechische Republiek van Tessa Jansen Venneboer - WaarBenJij.nu

Šumava, Liberec en.... overstromingen!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

04 Juni 2013 | Tsjechische Republiek, Liberec

Hallo allemaal :)

Maar 1,5 week voorbij en er is een hoop gebeurd. Niet alleen de beroemde overstromingen in heel Tsjechie en ook andere landen, maar ik heb ook andere leuke avonturen beleefd. Dus laten we bij het begin beginnen :D

Vorig weekend stond al een paar maandjes een weekendje Šumava op het programma. Met 30°C lekker kanooen, heerlijk! Helaas was het weer maar 25°C slechter.. Dus na school kreeg ik het nieuws dat we zaterdag ipv vrijdag gingen, ik blij. Na school wat aan school gewerkt en in de avond had ik met Thailand afgesproken en gingen we even de stad in :)

Zaterdag vroeg opstaan en op naar Šumava! Het eerste programma was paardrijden. Ook al heeft die man een hekel aan de Nederlandse manier van rijden en liet die dat ook merken, een heerlijk ritje Tsjechische bergen gehad. Toch wel wat anders dan een bosrit in Nederland. Was leuk!
Daarna gingen we door naar het cottage waar we de hele dag in dikke kleding hebben rondgelopen en geslapen, net als in de winter. Vrienden van mn gastfamilie kwam ook en we hebben gepraat, vuur gemaakt, takken verzameld, gegrild boven het vuur en ook optijd geslapen.
Zondag weer redelijk vroeg opstaan, spullen pakken en op naar de kanoeverhuur. Aangezien dit al maanden op de planning stond en de laatste kans was, kon de regen en 5°C ons niet drukken. Dus zo gingen we als enige die dag met de kanoe, gelukkig maar 2,5 uurtjes. Uiteindelijk viel het nog best mee! Met skikleding aan kanoevaren, ook weer meegemaakt :) Ook nog 2 hellingen gedaan, bij de eerste kiepten we bijna om, maar gelukkig hebben we het nog net droog kunnen houden, afgezien de klots water die eraan vliegen kwam!
Daarna omgekleed, wat gelunched en terug naar huis.

Deze week weer een weekje school gehad. In de middagen vooral veel aan school gedaan helaas :/ Maar goed het weer was toch alleen maar regen regen regen dus dat viel weer mee.
Op woensdag na school ging ik naar mn vorige familie toe. Lekker gepraat, gegeten en met mn vader en zus gingen we naar de bioscoop: 'Iron Man 3', was weer gezellig avondje :D
En op donderdag weer pianoles gehad :)
Vrijdagavond had ik een feestje van een klasgenoot. Helaas kwamen er uit mijn klas maar weinig, maar met nog 3 vrienden hebben we er een gezellige avond van gemaakt :D En ook ging ik optijd weer naar huis, om bij te tanken voor de volgende dag!

Op zaterdag was dan eindelijk de dag dat ik weer naar Liberec ging! :D Hun eindexamens zaten erop dus ik was blij. In de middag kwam ik daar aan en kwamen twee vriendinnen me ophalen. Helaas was ook in Liberec alleen maar regen, regen en nog meer regen dus buiten iets doen zat er niet in. Dus hebben we binnen een hele tijd gepraat. Daarna kwamen ook nog 3 andere vrienden, dus heb ik weer de helft van de Tsjechische uitwisselingsgroep van ruim 2 jaar geleden gezien :D We gingen naar de bioscoop: ´Fast and Furious´ en daarna nog wat eten. Vervolgens was ik weer met die 2 meisjes over en gingen we naar een dorpje naar een vriendin van hun, die ik 2 jaartjes geleden ook heb leren kennen :) Met haar en nog wat vrienden gingen we naar een hal waar een paar rockbandjes optraden, gezellig wat drinken en praten. Daarna gingen we ook nog naar een bar toe. Van uitgaan in de hoofdstad, naar de stad, naar een dorpje, heel wat anders dan ik gewend ben haha. Hier gingen we tafelvoetbal spelen en jongens die met ons meespeelden betaalden, dus was gezellig :) Iets wat niet gebeuren gaat in Praag, wat toch ook wel weer leuk is in die dorpjes! Niet al te laat gingen we weer naar het huis en slapen.

Zondagochtend weer terug naar Liberec en gingen we ontbijten en heel veel praten. In de middag ging ik weer terug naar Praag.

Ontzettend leuke dagen gehad en leuk om ze weer terug te zien! En in plaats van de 2 weken die je normaal met de schooluitwisseling doorbrengt, heb ik er 5 meetingen meer op zitten :D En in plaats van engels praten, want aan het begin was er niet eens sprake van waarom Tsjechisch of nederlands praten, hebben we geen een woord engels gepraat. Alleen maar Tsjechisch met elkaar! Dus van 0,0 Tsjechisch ineens naar voluit haha :D

En op de terugweg naar Praag belde die vriendin me op dat in Praag overstromingen zijn en niet alle metro´s werken. Het nieuws wat me al 2 dagen bezighoud haha. Ik wist wel dat het al lang regent hier, maar met een overstroming had ik niet gerekend. Dus sinds zondagmiddag tot nu (dinsdagmiddag) doe ik niet heel veel anders dan slapen (eindelijk!), eten en het nieuws bijhouden.. Door deze overstromingen had ik ook geen school gister en vandaag. Waar ik woon is alles nog goed, behalve dat er bijna geen openbaar vervoer meer werkzaam is in dit deel van Praag, maar op andere delen ziet het er een stuk erger uit en zijn er grote schades... Het is nog steeds kritiek, dus dat worden nog spannende komende dagen, misschien wel spannende komende weken. Waardoor mn laatste weken hier in Praag er waarschijnlijk toch wel anders uit komen te zien als dat iik verwacht had.. Maar goed, we zullen zien wat de tijd ons brengt :)



Daar is het dan, mn laatste weekjes.. Op dit moment kijk ik heel erg uit naar zaterdag, afscheidsfeestje met de uitwisselingsstudenten en onze vrienden :D Voor zolang de overstroming niet erger gaat worden. En de 3 weekenden daarna lekker op kamp. Over 2 weekjes ga ik vandaag met mn klas voor een paar dagen kanoen, maar of dat door gaat weet ik nog zo net niet. So we will see :)

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! :)

  • 04 Juni 2013 - 20:16

    Agnes:

    Hoi Tessa,
    Natte tijden daar in Tsjechië. In elk geval weer wat bijzonders. Jij hebt heel wat te vertellen straks wanneer je weer terug bent. Ik hoop voor jou, en uiteraard ook voor de mensen in Praag, dat de schade mee valt.
    Geniet nog van je tijd daar.
    Groeten, Agnes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Juni 2012
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 30087

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 02 Juli 2013

Mijn jaar in Tsjechië

Landen bezocht: